söndag 24 februari 2008

Vem kan A-kasse regler.

Hela förra veckan var det artiklar i tidningen om långtidssjukskrivna människor som förlorat sin rätt till A-kassa. Jag börjar så klart räkna och fundera vad som händer med mig. Visserligen har Försäkringskassan inte sagt ja till ett år till.... men liggande vet jag inte hur de ska kunna se mig som arbetsför, det klarar nog inte ens de!

December 2003 blev jag sjukskriven, det innebär att jag börjar mitt 5 år nu. Alltså efter sjukersättningen när jag förhoppningsvis kan omskolas står jag utan ersättnings försäkring, ingen A-kassa och ingen sjukpeng. Inser att detta var något jag inte sa till om när jag skrev till advokaten.

Jag har funderat på vad jag vill och det närmaste jag kan komma är att jag vill gå skrivarlinjen på Ljungskile Folkhögskola. Visst vill jag helst jobba på Event eller museet, eller rent av på skalbankarna, jag vill guida, hålla föredrag och undervisa. MEN det finns inte en utbildning som kan föra det framåt till någon sorts examen.

Om jag då tittar på vad jag tycker är riktigt intressant och roligt så är det att skriva. Jag vill skriva en bok, jag vill rapportera och gräva fram solskenshistorier såväl som skandaler. Bloggen använder jag till det en del. Jag vet,,, att man inte möter en arbetsmarknad som skriker efter en så det skulle vara dödsdömt att gå den linjen jag vill och sedan inte ha någon A-kassa medan man söker jobb.

Hur gör man?? Hur ska jag göra och tänka?? Jag behöver hjälp! Vem kan A-kasse regler??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte vända dig till din egen a-kassa (om du är med i någon)? Sen är det bara att hoppas att du träffar på en vänlig själ som kan förklara denna djungel av regler. Ligger ju själv i tvist med min a-kassa så jag har inga positiva vibbar därifrån. Men under sker ju ibland ;)

Annars bör ju ditt fackförbund kunna svara, MEN, var inte för säker, de är ju skilda från varandra.

Lycka till! Kram, Anna-Lena

Fritt ur hjärtat sa...

A-kassan verkar inte kunna sina egna regler, tänk bara att man kan betala i åratal utan att de säger till att man inte är försäkrad ändå!
Facket vet jag inte vad jag ska säga om.. det är ju skönt att slippa gå själv på alla möte, men de är inget att hålla i när det åskar;-) Det jag mest hör är att, jo tyvärr är det nog så, det är ju tråkigt förstås men vi kan inget göra.
Där skulle vi behöva pantertanter! jag kanske ska anmäla mig;-)
Ha det gott Anna-Lena, kom ut och hälsa på mig nu när jag ligger!