måndag 3 mars 2008

Livet med eller utan.

Utan att ta foto eller så hänger jag på fredagstemat. Med eller utan. Det blir lite roligt med utlandssvenskarnas vanor och funderingar.

1. Kaffe med eller utan mjölk/grädde (eller Renat för den delen)?
Med en skvätt mjölk, aldrig någonsin med renat;-)

2. Lakrits, med eller utan salt?
Väljer helst salt.

3. Nyponsoppa, med eller utan glass?
Nyponsoppa?? Är inte det barnmat? Den sockerkicken klarar jag inte.

4. Köttbullar, med eller utan lingonsylt?
Gärna med, lingon använder vi till ganska mycket.

5. Ärtsoppa, med eller utan fläsk?
Med så klart. Stora härliga fläskbitar. Jag kokar fortfarande storkok någon gång per år.
Här på västkusten är frågeställningen om man ska ha med eller utan potatis.

6. Glögg, med eller utan mandlar?
Med. både russin och mandlar.

7. Filmjölk, med eller utan socker?
Utan. Fast jag tar hellre den Ekologiska milda Yoghurten.

8. Knäckebröd, med eller utan Kalles?
Aldrig kaviar, det är bara för mycket.

9. Lussekatter, med eller utan saffran?
Lite av varje. Saffran i någon och utan i någon.

10. Julbord, med eller utan skinka?
Ser skinkan som det enda av måstena!

11. Kalops, med eller utan rödbetor?
Med, Rödbetor är fantastiskt gott i många former. Kalops är enda gången jag mosar potatisen för att få upp all sås!

12. Potatismos, med eller utan rot- (d.v.s. morötter & kålrötter)?
För mig är det olika mos! Till Fläsklägg eller saltabiten vill jag ha Rotmos, men till korv eller t.ex. fisk vanligt potatismos.

13. Fiskbullar, med eller utan hummersås?
Fiskbullar?? Aldrig, varken med eller utan.

Lite roligt att som hemmaboende svensk fundera på om detta är något av det man saknar när man lämnat landet. Globaliseringen med alla resande kors och tvärs över världen måste ha gjort saker och ting lättare. Min pappa med fru var nyss på Thailand och där har jag tydligen ett kusinbarn med en stugby. Pappa hade med kaffe till dem vet jag.

Jag reser ju ganska mycket och det är nog det jag tar med också, Kaffe. `å andra sidan är mitt ”borta rekord” 14 dagar. Intressant vad jag skulle sakna sedan!! Vad är det första man börjar längta efter tro?? Kalles tjatar ju alla om, men det tror jag bara inte på. Vilken tur jag inte funderat på att emigrera!

1 kommentar:

Annika sa...

Jag lovar...man klarar sig lätt utan Kalles. Och lätt utan svenskt kaffe också ;-) Iallafall jag...Om man är hemma ofta så blir inte saknaden så stor. Godis kan man sakna, bröd...Men det finns inget akut i det man saknar...