måndag 3 mars 2008

Vad är en referens?

Ska man hänga ut sig och erkänna hur korkad man är?? Eller är det möjligen så att fler folk i min ålder får hicka av det här med att söka nya vägar i livet??

Referens vad är det?? Jag sitter och drömmer om min omskolning. Kanske redan till nästa vår, eller möjligen augusti 09. Jag drömmer ju om journalist, mest för att jag vill uttrycka mig men också för att jag måste göra något annat. Jag ska omskola mig.

Högskola är uteslutet, kommer inte in. Återstår då KY och Folkhögskolor. Läser och inser att jag troligen har och kan styrka det som de efterfrågar, ända tills de säger lämna 2 referenser.

Vadå?? 2 pers som ska intyga att jag skulle kunna bli journalist?? Knappast, det vet ju ingen. Eller är det referens från chefen att jag var en förbaskat bra undersköterska de vill ha??

Jag var ansvarig utgivare och skrivande sådan för Nyhetssvett i 3 år, gills det?? Är en sådan kopia en referens? Alla mina insändare? Eller bloggen?? Vad är en referens?




6 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Nyhetsvett och bloggen är väl utmärkta referenser. Men inte är väl journalist ett framtidsyrke för en person som vågar hålla sig med egna uppfattningar?

Fritt ur hjärtat sa...

Nej, jag tänker nog inte regelrätt journalist. Jag vill lära mig skriva, redigera, sätta samman. Kanske få ihop en bok... Jobba med information. Det jag vill finns ingen utbildning för!!! Tror detta är det närmaste jag kommer.
Ska ge studievägledare en chans också. Gjorde ett test som sa copywrigter men det är inte genomförbart på grund av alla skavanker.

Anonym sa...

Hallå! jag kan va din referens. Du var ju en toppenchef för mig och de andra på Nyhetsvett :)

Lycka till med journalistplanerna!

/Anna-Lena

Fritt ur hjärtat sa...

Du é bäst Anna-Lena, alltid uppmuntran från dig. Jag tror jag var bra för vi hade så roligt! Dig och kopia på några Nyhetssvett låter ju som en fantastisk referens!! Återkommer....

Anonym sa...

Jag vet inte exakt hur gammal du är, men även rutinerade kvinliga journalister har svårt att få nya jobb efter 45 års ålder. Om det inte är speciella chefsjobb alltså. Jag har skrivit en hel del om det. Hur ansökningar avfärdas med mumlande argument om att man inte kan nog mycket webblayout - medan man i nästa ögonblick anställer en oerfaren 22-åring med argumentet "hon kan lära sig!" Ingenstans är åldersfixeringen så stark som i media.
Dessutom larmades senast igår om den kraftiga överutbildningen av journalister, det ubildas ungefär dubbelt så många som har en rimlig chans att få jobb.
Visst kan du ha en chans att få jobba med skrivande, med god tur och bra kontakter, men jag tror inte den turen blir större för att du går en utbildning!

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa- jag vet ju allt det där :-( Men vad gör man när man vill?? Aftonbladets nätupplaga hade igår en tabell över de utbildningar som var något att satsa på, respektive inte. Journalist var sämst, alltså mest överskott. Jag är 45 i år, ska jag börja plugga vid 46 är jag obehagligt nära 50 när jag är klar.
Självklart hoppas jag på att min arbetsgivare ska inse att de måste ta sitt ansvar och sätta mig på en anpassad tjänst. Tyvärr är det inte så troligt, jag har radat upp exempel på exempel men intresset finns helt enkelt inte. Jag har blivit rekommenerad en speciell person på Utvecklingsenheten som tydligen är bra på att guida folk rätt i livet, hoppas han kan knyta samman mina önskningar och förmågor...Jag vill inte bli pensionär och det känns hotande nära!!