torsdag 22 maj 2008

En färgstark kulturperson har lämnat oss.

Jag fick läsa tidningen två gånger idag. Det var en dödsannons efter en av mina absoluta "doldisfavoriter". Mats Grahn, inte för att han var en doldis jag är säker på att halva Uddevalla känner eller känner till Mats, men han höll sig gärna lite i bakgrunden. Det blir tommare i Uddevallas kulturvärld framöver, det saknas en person.
Mats, ofta förknippad med Mareld och Moa, som ett slags oslagbar kombination. Nu är det många som har det svårt. Det märktes även på Yerba idag, ledsamma stunder varvades med gladare miner när minnen tränger fram.
Själv minns jag stunder på Skolgatan när vi aktivt tog ställning för El Salvador och hade massor av aktioner. Eller när jag första gången hörde sången "Konserverad gröt" och sjöng den en hel sommar.
Eller när Ylva dök upp som elev på mitt jobb, hon är en fantastisk person och som hon spelar!
Mina tankar går idag till Ylva som förlorat sin livs och spelkamrat.
Uddevalla har blivit fattigare. Mats vi är många som kommer att sakna dig, du fattas oss.

4 kommentarer:

Anonym sa...

tack för ditt besök hos mig....Uddevalla ja ..har varit på väg dit hur länge som helst nu men jag kommer s´nart..ha dte gott

Fritt ur hjärtat sa...

britten, roligt att du kikar in hos mig också!

Anonym sa...

Men oj, det visste jag inte! Skvallret från Uddevalla verkar få det allt svårare att leta sig fram annat än via bloggarna. Mats såg jag senast på Cajes begravning förra året, han var ju en sån som alltid skulle finnas kvar när man kom till stan... Sorgligt, och förstås alldeles för tidigt!

Fritt ur hjärtat sa...

annaa, det är så sorgligt och ofattbart! Ulf g och Moa hade krönika i Bohusläningne idag, eller minnesord kanske det heter. 47 år, fy farao!!