torsdag 1 maj 2008

En moraltant med pekpinne.

Jag har funderat en dag på det här inlägget. Vi pratade om det en del igår kväll. Valborsmässoafton, nuförtiden lika med Valborgsmässofylla. Jag är inte nykterist och det händer att mina barn ser att vi tar ett glas vin till maten. Men framför brasan igår kväll stod föräldragenerationen som är yngre än mig. Alla, nästan utan undantag stod med en ölburk i handen!!

Jag har sett fickpluntor, jag har sett män smyga undan och ta en sup, men dessa ölburkar i var mans hand. Vad ger de för signaler till barnen??Det är nu jag känner att jag blir en moraltant med pekpinne. Jag skulle aldrig ställa mig med en barnvagn på en åker, där barnkören uppträder, och dricka öl. Jag tycker det ser illa ut.

Festivalområden och andra offentliga platser har jag tagit en öl eller cider, men det är inte riktigt samma sak. Vi pratade mycket om det när vi kom hem från brasan, att vara en förebild är ett hedersuppdrag, ingår det att stå vid Valborgsbrasan med barnvagn och hinka öl. Jag är tveksam.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kan jag inte göra annat än att hålla med dej!
Det var ju inte heller en ljum sommarkväll heller.

Marianne sa...

Och som jag skrev hos mig var det till på köpet Folknykterhetens dag! Barn och alkohol går inte ihop, så enkelt är det. Och som du säger, att vara förebild är ett hedersuppdrag. Bäst är kanske att ta sig en funderare redan när man är gravid första gången vad det är man vill ge sitt barn, hur man vill göra för att guida barnet genom livets snårskog. På föda-barn-kurser verkar det mest vara andningsteknik och blöjbytesteknik. Lite etik kanske inte vore så dumt.