fredag 20 februari 2009

Show and tell, Fredagstema

Fortfarande är det jag som står i styrpulpeten för fredagstemat. Hela februari. Vill du vara med? Det går jättebra:-) Här är alla välkomna! Väldigt få regler. Du ska länka till mig i ditt inlägg. Skriva och gärna visa bilder, show and tell... sedan hoppar du runt bland de andra deltagarna och kommenterar. På så sätt får man också kommentarer själv. Är du ny låt mig veta det så tittar jag in och länkar upp dig.
Veckans tema KAFFE. Tja, det blir ju inte alltid som man tänkt sig här i livet;-) Jag hade planerat några cafébesök i veckan för att få läckra kaffebilder. Fallet förra fredagen har hållit mig rätt still så det fick bli plan B. Vilken tur att alfabetet är långt;-)
Kaffe är livets dryck för mig. Utan kaffe på morgonen är dagen förstörd. Eller den får åtminstone en dålig start. Jag är en bortskämd kvinna. I 10 år har maken varje morgon, innan han går till jobbet satt på kaffe åt mig. Sedan väcker han mig när det är klart och han går till jobbet. Jag är inte speciellt social innan den första koppen. På helgerna går jag upp först och hinner få första kaffet innan familjen vaknar, det är tur för dem:-) Det lustiga här är att maken aldrig någonsin dricker kaffe. Han tycker det luktar gott men smakar förfärligt.

Att man blir beroende av kaffe är glasklart! Missar jag någon gång kaffe får jag huvudvärk Jag har ganska svår gastrit och ibland borde jag avstå kaffe. Istället brukar jag välja, ont i magen eller ont i huvudet Idag är kaffe modernt. Man går utbildningar för att göra snygga former med mjölk och det tävlas i barrista. Kolla bara! Helt otroligt. Det här slipper jag... som laktosintolerant inser man strax att det är mer mjölk än kaffe i alla de "nya" sorterna. Jag tar en vanlig kopp eller mugg och en liten skvätt mjölk, något annat skulle aldrig funka. På hemmaplan går det till såhär...

Kaffet förvaras i burken. Den är minst 20 år.

Jag sköljer ur filtret, ja det är flergångs, såklart:-)
En vanlig enkel bryggare.

Oftast intas kaffet vid datorn. Men bäst smakar det UTE!
Så lite viktig information. Jag tror ni har väntat på den...Jag köper och dricker bara, endast och alltid ekologiskt kaffe. Inte främst för att smaken är så mycket bättre, nej det är en samvetsfråga. Kaffe och bananer är något vi i väst verkligen är storkonsumenter av. Inget av det odlar vi själva, det görs i fattiga länder. I de länderna dör arbetare för att vi vill ha billigt kaffe. Jag kan inte leva med det! Min konsumtion har stor miljöpåverkan ändå, det minsta jag kan göra är att köpa ekologiskt kaffe!!

För arbetaren på plantagen innebär det bättre arbetsmiljö, man slipper giftbesprutningen och man slipper hantera besprutade bär och buskar. På konventionella kaffeplantage används bland annat ett bekämpningsmedel som heter parakvat. Låter det bekant? Det figurerade i pressen sommaren 2007. I Sverige har parakvat varit förbjudet sedan 1983. Ämnet är akut giftigt och bedöms som extremt hälsofarligt. Det kan orsaka skador på människors lungor, hud och ögon och leder i värsta fall till döden. Det finns inget botemedel mot ämnet. Eu bestämde att Sverige skulle tillåta parakvat inom landet och det blev tack och lov ett jäkla hallå! Sverige överklagade och vann! Det kan ni läsa HÄR. MEN, för att det är förbjudet hos oss ska vi ju inte blunda inför att det finns i andra länder, t.ex. på kaffeplantage. 200 människor dör varje år i Brasilien som en direkt följd av parakvatanvändning. I hela världen tror man att 1200 människor är lågt räknat. Jag vill inte överösa er med länkar, ni får välja att tro på det jag skriver. Allt är sådant jag lärde mig inför "miljövänliga veckan", den är alltid vecka 40, annordnas av Naturskyddsföreningen och har olika tema. Ett tema har varit kaffe. HÄR är de olika ämnen man arbetat med genom åren. Skriv kaffe i sökrutan där och få massor av intressant information.

Ytterligare en intressant artikel hittar Du här. Samt Swedwatch-Bitter verklighet bakom din kaffekopp. Swedwatch släpper ofta intressanta rapporter!!

Nu hoppas jag att jag övertygat dig! Nästa gång du köper kaffe välj det ekologiska. Alla märken har idag också en ekologisk sort. Många också Rättvisemärkt. Jag väljer den med dubbel märkning. Trots att jag hört det sista att Rättvisemärkningen ifrågasatts. Jag har tagit ställning. Gör det Du också, välj ekologiskt, drick kaffe med gott samvete. Vill man dricka kaffe på café i Uddevalla har Bohusläns musum ekologiskt kaffe, alltid och Yerba, inte alla sorter men många. Bra ställe båda två, även om inget slår Yerbas miljö,,,,,

Kommade tema är:
27 februari, OUMBÄRLIGT.
Sedan behövs det någon för mars...VEM?? Mejla mig, adress på profilsidan...
Önskar er alla en riktigt trevlig helg! Själv gör jag mig klar för en dejt med Kjerstin Dellert!

23 kommentarer:

Anne sa...

Du får mig motiverad att en gång för alla försöka se till att hitta ett passligt flergångsfilter och sluta med engångsfilter. Det ska jag verkligen ta tag i nu. Blir nästan lite skamsen här... Men det är ju bra man kan bli inspirerad och ändra sig :)
Jag har också förstått det som att villkoren på just kaffeplantager och bananodlingar är särskilt bedrövliga och att det är viktigt för just de varorna (viktigt med allt så klart, men om man ska rangordna kanske...) köpa ekologiskt.
Läste du förresten häromdagen i DN (tror jag det var, jag kan minnas fel) om undersökningen av svenska kaffesorter och hur fler sorter innehöll för höga halter av nån metall (minns ej vilken nu).

Anna, Fair and True sa...

Vi har numera ekologiskt och/eller Fair Trade-kaffe på jobbet men hemma har vi en Nespresso-maskin vilket jag haft lite dåligt samvete för, framför allt av miljösynpunkt (det är ju små ampuller). Men vi dricker ganska lite kaffe hemma, kanske i snitt en kopp i veckan, så då känns det ändå okej. Vi har en perkulator (typ) som vi använder vid besök och då kan man ju köpa eko-kaffe.

Trevlig helg!

Anonym sa...

Vilket oerhört intressant inlägg!
Och visst, jag ska nog oxå börja använda mitt diskbara filter istället för de i papper..
Förresten, på många kaffebarer så har de ju så att man kan få sojamjölk eller laktosfri... Iaf här i stan..

Annika sa...

Jag dricker så liiite kaffe att det nog inte gör till eller från i mitt fall. jag kanske brygger kaffe härhemma en ggn i månaden, inte mer än så.
Kaffe är inte min grej...
Precis som Leopardia skriver så är det likadant på alla coffee shops här i USA. ALL mjölk finns att tillgå, vilket är bra.
Men att köpa ekologiskt kaffe borde man göra...även jag...fast jag dricker så liiite.

Taina sa...

UH! Nu fick jag dåligt samvete...självklart måste jag prova på ekologiskt kaffe. Har ärligt talat inte "funderat" så mycket på ursprunget och det sitter jag och skäms för lite nu då jag sitter med min stora kopp kaffe...
Ha en bra helg!
Kram

underytanjag sa...

Tack för ett intressant inlägg. Sympatiserar med din make, lukten går väl an men annars......uh!

Mia sa...

Håller helt med om att man ska köpa ekologiskt och rättvisemärkt. Det är bara att det kommer fler och fler sådana alternativ och att de prismässigt närmar sig de "vanliga". Då blir det säkert fler som köper det. Ha en bra helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Anne, visst är det härligt med temat när man blir inspirerad och gör något. Jag fixade ju till min smyckesförvaring efter det temat.
Du har helt rätt i att man kan rangordna miljöeffekterna. Jag brukar säga att ska man byta 3 varor ska man byta, kaffe, bananer och vår egen mjölk. De har stora miljöeffekter. Lägg därtill varor utan prisskillnad och man har gjort mycket.
Jag läste och hörde tror jag om tungmetaller i billigt kaffe, tur jag aldrig gillat billigt kaffe!

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, F, Visst är det fantastiskt att arbetsplatser idag har ekokaffe! Tänk vilken påverkan. Sant som du säger att det lila kaffet ni använder kan vara eko, inte bara kan, bör vara eko.

Leopardia, tack. Hoppas kunna inspirera och omvända någon. jag vet att en del går av gammal vana, då kan mina pekpinnar vara bra...har aldrig sett annan mjölk men ska tänka på att kika...

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, då bestämmer vi det. Du köper ekologiskt trots att du dricker så lite;-)

taina, då blir jag glad;-)
Jag hoppas verkligen att mitt inlägg är en väckarklocka. Har man aldrig tänkt tanken kanske man gör det nu, precis vad jag önskar. Härligt!!


underytanjag, tack! Även om man inte dricke själv verkar man leva med kaffe:-)

Fritt ur hjärtat sa...

Mia, ja det är roligt att ekoförsäljningen ökar trots ekonomisk kris. Jag skulle aldrig kunna välja något annat ens för priset. Folk dör ju! Hoppas det blir fler och fler, mitt inlägg verkar bli starten för någon i alla fall!

Anonym sa...

Jag tycker det verkar så jobbigt att vara kaffe-beroende... :-) ;-)
Fast jag är kanske nästintill beroende av mörk choklad?
Ha en fin helg.

Fritt ur hjärtat sa...

Nilla, för att inte prata om kombinationen! Kaffe och mörk choklad, stackars mig:-))

Sparkling sa...

ja kaffe har man ju hört mycket dåligt om när det gäller produceringen. kul att du gillade mina bilde!

Jemayá sa...

TAck för den intressanta informationen! Jag vill välja ekologiskt, men eftersom det i praktiken är svårt för mig, har jag bestämt mig för att inte ta stress för det heller - jag försöker så gott det går här på landet. Skulle gärna köpa ekologiskt kaffe, men här är det sed att hämta med sig ett kaffepaket när man får gäster - och eftersom jag dricker så lite, fylls lagret på hela tiden (av icke-ekologiskt...). Tack och lov blir också firmorna mera medvetna om att fler och fler kunder väljer enligt etiska drag - och följer efter. Men ekologisk mjölk köper jag alltid, bara den finns i butiken! trevligt veckoslut!!

Kristallena sa...

Tänk att din make gör samma som min, gör kaffe åt oss varje morgon. Vi har det bra vi! Jag ska kolla om det finns ekologiska hela bönor, det borde finnas. Klart man ska köpa ekologisk i den utsträckning det går. Intresant inlägg och MYCKET intressant Youtube-snutt. Det ska vi öva på!

Emmama sa...

Underbart med ditt tänkande kring kaffe och moral, det gjorde mig glad! Välj gärna kenyanskt kravmärkt kaffe nån gång framöver, det är GOTT det! Kram på dig och tack för ditt fina ämne, jag äääälskar kaffe! :)

Anonym sa...

Hoppas du får en trevlig dejt med Kjerstin Dellert!
Det miljövänliga alternativet när det gäller kaffet är självklart och man kan bara önska att fler följer efter.
Trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Sparkling, ja och det är bara vi konsumenter som kahn göra något åt det!

Jemaya, då får du börja ge bort ekologiskt kaffe, kanske startar du en trend:-)


Kristallena, det gläder mig att fler har bra makar:-) Filmsnutten är makalös! Får öva hela sommaren...

Fritt ur hjärtat sa...

emmama, jag väljer odfta kenyakaffe!!! Varje gång jag lyxar mig, finns ett ekologiskt i min favoritbutik. Eko och moral går hand i hand mitt tänk har sedan länge lvergårtt i handling och berör allt även om jag en gång började med kaffe.

Marskatten, så trevligt det har varit att se att eko är självklart för fler än mig!!
Kjerstin Dellert var fantastiskt trevlig! Ödmjuk, skojfrisk och hjälpsam. Det hade jag aldrig gissat...

Anonym sa...

Den här veckan var jag med!

Jo, jag är också laktosintolerant, har soja i min latte ist (tycker ärligt talat det är godare med), men jag håller med om att de snålar med kaffet om man inte ber om extra.

Sara sa...

Men visst ar forsta koppen pa morgonen den basta, forst da vaknar jag (med mitt caffein tea) och kan borja tanka klart : )
Hoppas du har en bra helg, har i Brighton skiner solen, helt underbart med var i luften!
Sara

Fritt ur hjärtat sa...

tätortstimotej, jag har länkat till dig, risken att få ser det är stor eftersom det inte längre är fredag med full trafik. Har aldrig testat soja, det finns ju laktosfri mjölk, fast sällan på café.

sara, tack även i uddevalla skiner solen. Inte en chans att tänka innan första muggen:-)