lördag 6 juni 2009

Alla dessa skäl att inte rösta i EU-valet.

Idag stod jag vid valstugan i en timma. Jag fick gå tidigt för det var gott om folk. Jag har ont efter gårdagen som var rolig men slitsam. På den timma jag stod på torget han jag bli både arg och förvånad. Jag har skrivit förr att jag inte antastar folk med mina åsikter, först när de närmar sig pratar jag. Ändå är folk förvånansvärt snorkiga, som om de söker konfrontation. Idag har jag nog hört alla skäl som finns till att inte rösta i Eu-valet.

En dam, modell äldre, snäste .
*Jag bryr mig om ditt val lika mycket som du bryr dig om pensionärer.
Detta när hon stod och rotade i vårt material, så jag måste medge att jag blev lite förvånad.


*Aldrig i livet, det rör inte oss är annars det vanligaste svaret.
Konstigt, media rapporterar dagligen vilket stort inflytande EU har på vår Svenska vardag.

*Jag skiter väl i EU är en annan formulering av samma sak.
Jo det hade möjligen varit skönt att göra det. Men nu är det där många viktiga beslut tas, då vill jag ha bra folk där.

*Jag har inte satt mig in i saken.

Inte jag heller, men jag vet hur jag röstar när det är riksdagsval, det måste inte vara annorlunda.

*Jag röstade nej, säger en del.
Visst! Det gjorde jag med. Jag var dock i minoritet och vi är med i EU, därför röstar jag.

*Min röst betyder inget ändå.
Inte sant! Ett högt valdeltagande hindrar främlingsfientliga partier att ta makten i Europa. I Nederländerna har de redan röstat och där blev det främlingsfientliga PVV största partiet. Inte är det så jag vill att Europa ska styras.

*Det är inte viktigt.
Om man tycker att Sverige är viktigt är Eu-valet viktigt.

*Det är maktgalna gubbar.

Rösta in fler tjejer då!

*De tjänar för mycket pengar

Ja, det verkar helt befängt! Men blir det mindre betalt och bättre skött för att vi inte röstar? Jag tror det blir bättre om vi skickar folk som tycker så och jobbar för att mindre arvode.

*Jag har inte fått någon information.

Hur har du lyckats undvika det? Rösta ändå, på det parti du brukar välja.

Herrestads S förenings blogg fick jag svara på frågan om jag röstar;
Självklart för att jag hoppas på ett rött Europa. Det blå Europa med lätt fascistiska drag är något jag verkligen önskar vi kan ändra på. EU har möjligheter att tillsammans bekämpa arbetslöshet, fattigdom och finanskris. Miljöfrågor, kultur, HBT-frågor är annat jag tänker tjänar på ett Europa samarbete. Ett starkt Europa är att föredra kan jag tänka. Så EU-kritisk jag är. Röstat har jag redan gjort!


Jag blir alltså rädd när främlingsfientligheten etablerar sig. Det är klassiskt nazistiskt att ställa klasser, människor, folkslag emot varandra. Jag tror inte dagens ungdom tänker tanken att det kan ske igen. Men det var inte svårt då, varför skulle det vara svårt nu?

Vallokalundersökningen i Nederländerna visar attPVV kan få 20%. Verkar så småningom landa på 15%, det är verkligen illa.

Sveriges Radio säger;
Om andra europeiska EU-val följer det nederländska i spåren, kommer fler främlingsfientliga partier att ta sig in i Europaparlamentet. Dessutom förebådar valet i Nederländerna låga valdeltaganden: Bara 40 procent av holländarna röstade.

Jag blir mörkrädd. Upp ur soffan nu! Alla dessa skäl jag hört för att inte rösta, är inte bra nog! RÖSTA!!!!

Skriver intressant om saken gör Bodström, Ingemar,. X 2, Annaa, & Anna-Lena. Petra, Björn,



8 kommentarer:

Monica sa...

Ja ja jag har gjort mitt, redan igår faktiskt för säkerhets skull...

Grekland nu sa...

Håller med dej, tycker absolut att man ska rösta - ingenting blir i allfall bättre om man ligger på soffan! Men jag har fått försvara denna åsikt också må du tro, de flesta verkar inte bry sej det minsta.

Fritt ur hjärtat sa...

Monica, bra, jag också:-)

Ingabritt, nej vad är det som får folk att tro det. ur kan det bli bättre om vi inte påverkar??

Anonym sa...

Jättebra argument FÖR röstning Simone!! Hoppas att du (och jag, har också skrivit ihop ett litet gå-och-rösta-inlägg) lyckas motivera någon att rösta! Grejen är att röstar man inte, har man ingen rätt att klaga heller tycker jag. Man kan ju alltid rösta på ett EU-skeptiskt parti om det är så man ser på det hela...
Kram och bra skrivet!!

Ingemar E. L. Göransson sa...

Jag har skrivet om samma sak idag för det skrämmer mig när människor i en demokrati inte förstår demokratin är något vi måste kämpa för varje dag!
se http://ingemarsblogg.webblogg.se/2009/june/for-demokratins-skull-ga-och-rosta.html

Fritt ur hjärtat sa...

Ingemar, jag länkar till det också.

leopardia sa...

här har röstats för länge sen :) jag håller helt och fullt med, rösta är något man måste göra.
kram

Fritt ur hjärtat sa...

leopardia! Så glad jag blir, blev så rädd när du skrev om soffan;-)