lördag 29 augusti 2009

Första gången på Hunneberg.

Det är tur jag är med i olika föreningar så jag får se mig om i världen. Uddevalla Hembygdsförening ordnade idag en halvdagsresa till Älgmuseet på Hunneberg. En eminent guide, Göran Ringels, förde säkert gruppen genom de olika delarna av museet. Jag blev positivt överraskad. Ett riktigt fint ställe!
Efter den varma applåden guiden fått, var det dags att dra sig mot tältet för att få kaffe. Till detta serverades både kakor och bullar. Ett litet lotteri hanns också med.

Efter kaffet blev det en och en halv timmas egen tid för att utforska omgivningarna Jag gjorde en kort tur på grusväg och hann se mycket vackert. Barnens "lekplast" imponerade stort på mig. Jag fick lust att gå balansgång och jag läste mycket noga på de skyltar som fanns. Här hittade jag mycket att fotografera.
En nedlagd skidlift fångade min uppmärksamhet. Jag gillar att fotografera där man ser att det varit övergivet ett tag. Typsikt att jag just då skulle snubbla över ett stort område med kantareller. Jag bannade mig själv och sa högt.- Handväska på skogspromenad, vad tänkte du på?! Nåväl, hoppas någon annan får nytta av dem...Strax innan klockan ett var det återsamling på Spiskupan, restaurangen. Förrätt, varmrätt och kaffe intogs under stor munterhet. Jag kan inte svara för om alla hade lika trevligt, men vid det bordet jag hamnade rungade skratten härligt. Maten var riktigt bra. Flera rätter att välja på, man fick ta av alla;-) Allt hemlagat. Hit kommer jag definitivt att åka igen!

Jag shoppade loss och familjen fick nya temuggar, med Hälge på. 12 bordsunderlägg köpte jag också, har inte haft 12 lika förut, nu har jag det, med älgar .
En rolig utflykt blev det och jag är glad att jag åkte med och kom till Hunneberg för första gången.

7 kommentarer:

Ewa sa...

Bli hundägare vet jag...då har du alltid bajspåsar i fickan, handväskan, jackan osv.....;)

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, fast gå å vara rädd för hunden hela tiden är inte så lockande;-)

Grekland nu sa...

Älgmuseum - vad häftigt det låter för en utlandssvensk som jag...är lite larvigt förtjust i prylar med älgar på.

Solnasnackar´n sa...

Simone,
Återigen ett lysande bildreportage!
Kul att du kan älga på nu...

Fritt ur hjärtat sa...

Grekland, det var väldigt fint, många uppstoppade djur utöver älgar. Många älgprylar i shopen.

Loa, tack, inte vet jag om jag älgar så bra, mer som en sköldpadda;-)

Lullun sa...

Kanske skulle man stanna till nästa gång och inte bara köra förbi. Tack för tipset! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Lullun, gör det! Absolut värt ett besök.