fredag 25 december 2009

Show and tell.

Sista temat i december. Logisk är Nilla då hon bestämmer Julafton 2009:-) Som de flesta julaftnar är det, trots god planering mycket jobb. Vi lagade mat. Åt, lagade mat, åt, dukade av, dukade på. Diskade och så fram igen:-) När mörkret lagt sig tände vi i våra eldkorgar.Inga julklappar hade vi bestämt, ändå dök det upp några till sonen.
Maten var, tyckte vi välplanerad. Ändå har vi mat till ett kompani över. Vad gör man? Efterrättsbordet. Makens egenplockade björnbär blev till god sylt. Perfekt till äggosten. Den blev som jag trodde, väldigt bra. Kul att lyckas på riktigt! Ris à la maltan med saftsåsen rörde ingen. Chokladpuddingen knappast heller. Ändå är det ingen som går hungrig härifrån:-) En väldigt stillsam julafton har övergått i juldag och jag funderar på vem som vill komma hit och äta....


Tackar Nilla för december och undrar vem som tar över i januari?
Ha de gott därute.

Nu vet vi. Sparkling tar temat i januari.

17 kommentarer:

Nilla sa...

Det är så vackert med eldkorgar! Jag vill också ha det :-)
Vad fin äggosten ser ut, vacker! Det låter som ni har haft det bra ni också. God fortsättning på julhelgen!

Grekland nu sa...

Vilket fint bildcollage du gjort, hur gör man sånt? Och vackert efterrättsbord. Hade jag varit där så hade jag GARANTERAT varit den förste att äta av ris a la maltan! God fortsättning!

Anonym sa...

Precis.. jag tittade också på bildcollaget. Jättefint!

Sparkling sa...

vilken fin tårta! ser ut att ha varit en härlign jul =)

Annaa M sa...

Jag hade gärna kommit och kastat mig över både ris a al maltan och chokladpuddingen och tagit mig en rejäl bit av äggosten och sedan snott med mig resterna av björnbären hem!

Solnasnackar´n sa...

Äggost och björnbärssylt - aaaahhhh! (Är säker på att julmatsresterna kommer att ta slut)
God fortsättning!

Fritt ur hjärtat sa...

Nilla, jag är väldigt glad för eldkorgarna. Det brinner i och för sig ur fort så man fick springa lite ut och in, men vackert var det:-)

Ingabritt, nu är Ris á la maltan rörd men idag får jag kasta resten:-)

Fritt ur hjärtat sa...

maisoui o Ingaritt får hänga med även här. Jag använder Piccasa fotoalbum. DÄr kan man redigera bilder, samla och allt möjligt.. Jag använder det inte så mycket men jst collagen gör jag där. Bara att välja bilder, trycka på collage och i vilken form man vill ha det, finns olika:-) Lätt som en plätt!

Fritt ur hjärtat sa...

Sparkling, Äggost,är det,äggost
:-)Men fin blev den.


Annaa, Jag hade behövt gäster som du, helt klart. idag kastar jag ris á la maltan... Chokladpuddingen tog nästan slut igår. äggosten tar jag sista idag.

Loa, jag har sagt det förr och det verkar behövas, jag får ordna en bloggträff med äggost! resterna är nästan slut idag. Lite extrainbjudna gäster löste den saken:-)

leopardia sa...

Tänkte på alla show and tellare här om dagen faktiskt :)

Och så vill jag passa på att önska god fortsättning och ett fantastiskt fint nytt år!

Anna, Fair and True sa...

Vad är eldkorgar? Och vad var det för bollar sonen fick?

Det är meningen att man ska ha för mycket mat på julen och tvingas äta den i tre-fyra dagar! ;) Och vara proppmätt mest hela tiden :)

Fritt ur hjärtat sa...

leopardia, kul att se dig, jag kikar in hos dig då och då.
Hoppas julen varit bra för dig.

Anna, googla på eldkorgar ser du en bättre bild. Det är alla inredningsprogram med mysfaktor som gör att man helt plötsligt vill ha eldkorgar... Som stora "papperskorgar" i gjutjärn. I dem eldar man, skiljer sig från grill just för att det är vedklabbar och blir vackra lågor.
Sonens kulor var stresskulor, man har dem i handen och snurrar dem om varandra på ett speciellt sätt, de har också små bjällror i sig. yin och yang. Han hade önskat sig dem.
Jag tröttnar på julmat snabbt så det är inte lockande att äta det i flera dagar, även om vi nu gjort det...

HeLena sa...

Jag brukar ha en massa julmat över men i år har jag lyckats=D har en del över men det är inte tillagat än så jag kan frysa in och äta när som helst. Men det är som det ska eller hur;)! Som Anna, Fair and True säger, man ska vara proppmätt hela tiden;)).
Fint collage, jag ska prova om jag kan vara så duktig... hehehehe tror jag väl inte....
God fortsättning!

Anna, Fair and True sa...

Just ja, sådana har jag sett, t ex där vi var på julbord med jobbet (Carlshälls gård på Långholmen i Stockholm).

Fritt ur hjärtat sa...

HeLena, klart du klarar collaget, jag kan ju;-)
Mat ska inte bli över, den ska ätas och sedan vara slut... Jag tröttnar så fort på samma mat!

Anna, visst höjer det stämningen!

Anonym sa...

Vilken härlig jul!! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

isflaket, ja den var bra. :-)