fredag 16 april 2010

Introduktion för nya kandidater.

Strax innan klockan sex igår, klev jag ur hissen och gick till konferenssal 1 på Folkets Hus. Jag kände mig tidig. Är van att folk i politiken kommer på klockslaget eller liiite efter. Döm om min förvåning, här var många redan. Kanske är det iver att lära sig. Kanske är det rädsla att komma sent. Vi som kallats dit denna vårvackra kväll är nya namn på Uddevalla Socialdemokraters fullmäktigelista. Vi satsar, säger Arbetarekommunens ordförande Alf Gillberg, på förnyelse Jo tack det märks. Vi var kanske 25 personer i salen. Hur många nya kan man ha i ett sammanhang egentligen?

Sverige är ett av få länder som inte hyllar äldre och äldres kunskap. Vi ser dem som stoppklossar. När man i sydeuropa hyllar ålder och visdom hyllar vi ungdom.
Jag hoppas balansen på årets fullmäktigelista är väl avvägd. Har ingen möjlighet att själv avgöra det, vet för lite om varje kandidat Hoppas och tror att alla igår verkligen vill det här och inte blivit intjatad som någon faktisk lite oroväckande sa i presentationen

Tre intensiva timmar blev det. Vi blev matade med viktig information. Allt ifrån vår egen roll som förtroendeval till partiets roll och historia. Därefter om vårt ansvar, det egna ansvaret i fullmäktige, S-gruppen och nämnder.

Det blev tre bra timmar. Jag som hunnit med en halv mandatperiod i en nämnd kände igen mycket, men inte allt. Dessutom den här gången kommer jag in på rätt sätt. Sist mandatperiod kom jag in som fyllnadsval och fick ta reda på allt själv. Detta känns lite lyxigt.
Den här kvällen skulle följas upp om jag förstod saken rätt. Jag hoppas det. Det är nog nödvändigt. Ska vi, så många nya, arbeta ihop i ett nytt sammanhang lär vi behöva slipas ihop. Vi behöver bli ett lag, en grupp. För som de sa alla tre ledarna igår, politik är roligt, annars hade man inte fortsatt. Det är en utmaning att anta, nu ska vi ha roligt, nu ska vi vinna valet.

Inga kommentarer: