lördag 15 maj 2010

På äventyr med Syster Yster

Prick nio gick bilen mot Göteborg. Kryckor, kamera och tre jackor, man visste ju inte vad det skulle bli för väder. Fösta stopp Japps Antik vid Bäckebol. Har nog aldrig sett så mycket saker i hela mitt liv. Mycket vackert men som så ofta hos antikhandlare står det så knökat att jag får panik. Kan omöjligt urskilja om något är vackert eller så får mest ångest över röran...

IKEA nästa, ganska snabbt gjort. Dagens första kaffe intogs där och vi for vidare mot Botaniska. Parkerade vid Slottskogen och gick en gångbro över vägen. Hade inte tänkt på att det var klämdag och följaktligen folk precis överallt...I Göteborg har våren kommit mycket längre än här. Körsbären är påväg att blomma över, Rhododendron står i full prakt och lökarna är i det närmaste över. Inte första gången jag häpnar över den stora skillnaden.
Tre timmar i parken och jag var naturligtvis helt slut. Men smärtan var konstant konstaterade jag, så lite nöjd blev jag. Värre när det accelererar hela tiden. En trädgårdsvän från internet mötte oss och vi fick en guidad tur bland alla växter. Tänk så mycket mer man ser och uppfattar med en bra guide. For mot stan och i höjd med järntorget intogs dagen måltid. Indiskt, ett ganska sunkti ställe, men gott, väldigt gott. Utom kaffet som smakade urk..

Klockan drog iväg och vi med den. Lätt som en plätt hittade vi till Eriksbergshallen. Allt var pampigt där. Hela området. Har visserligen aldrig sett så fåniga balkonger men jag gladdes åt att man kan få ett industriområde så snyggt. Något för Uddevalla att kolla på kanske...Utställningen så. Klart man är imponerad, över mer än själva konsten faktiskt. Ett stort antal original och ännu fler reproduktioner av Michelangelo, Leonardo da Vinchi och Rafaell fanns att beskåda. Man guidades av en röst i hörlurar så ordningen man tittade på verken var valfri. Måste nog smälta detta först sa jag igår när syrran frågade vad jag tyckte. Så mycket storheter på en gång är svårt att ta in.
Jag imponeras av mer än konstverken. Speakerrösten förklarar omständigheter runt verken, runt mästarna och man får ingående förklaringar av platser och händelser. Hur de använder avancerad teknik för att fastställa vem som målat vad och hur de säkerställer äkthet var också väldigt intressant. Så har man sett världens dyraste konstverk, dessutom förundrats över Nattvarden i sitt sönderfallande skick. En späckad dag tog slut och vid sju släpptes jag av hemma. Helt slut. Vart tog denhär dagen vägen?? Sa vi förvånade. Vi har inte hunnit med så mycket, samtidigt har vi sett och gjort massor, kort sagt en minnesvärd dag med Syster Yster.

Inga kommentarer: