lördag 3 juli 2010

Tropisk värme och Bluesfestival.

Premiär på att sitta ute länge blev det igår. Tropisk värme är vi inte precis bortskämda med. Underbart att sitta ute till mitt i natten utan att frysa. Det blev bara behagligt. Erkänner att det var något svårare att sova, men jag klagar inte.

Idag blev det frukost på altanen, morgonskugga har vi där. Skönt! Vid halv ett hade maken fixat hemlig picknickkorg och vännen Å kom och hämtade mig och densamma. Vi begav oss mot centrum för att besöka Bluesfestivalen. Där mötte ytterligare en vän upp. Lite osäkra var vi på var det var beläget. Men Riversides trädgård som det stått i annonserna, var ju logiskt just trädgården vid Riverside:-) Större än jag kom ihåg och det var okej med medhaft både det ena och det andra, trots att de sålde både öl o mat. Det tycker jag är goodwill. Att man får ta med sig eget att förtära trots att de säljer. En eloge för det. Det var svårt men inte omöjligt att komma fram med rullstolen.

Makens korg blev en stor snackis. Så mycket gott. Kallskuret, goda ostar, frukt, bär och grönsaker. Ett par flaskor rosévin,, läsk och vatten. Till detta kaffe att avsluta med. Mums. Kan än en gång konstatera att jag har världens bästa make.

Den tropiska värmen fortsatte idag och tyvärr tror jag det påverkade besöksantalet på Bluesen. Inte mycket folk alls. Men så bra, vi såg tre av fyra band. De sista från Arvika som jag för tillfället glömt namnet på var så fruktansvärt bra med mycket blås och hammondorgel, en gittarist som älskade att skämta spela solo och hade en röst utan dess like.

När jag ändå nämner värmen måste jag uttrycka min förvåning över hur man planerat. Kanske finns det fullt logiska förklaringar, men jag kan inte för mitt liv begripa varför man sätter scenen så hela publiken i flera timmar sitter med solen i ansiktet. Med scenen åt andra hållet hade publiken sluppit motljus, dessutom är det lättare att skydda nacken än hela ansiktet...

När man är på en servering, ett hotells trädgård, skulle man kanske också kunna satt upp parasoller med jämna mellanrum. Det fanns över huvud taget ingen skugga alls att tillgå här. På de andra platser man varit, först Margretegärdepparken och sedan Museieparken, har man kunnat söka skugga. Idag hade det behövts.
Nästa år tar vi med parasoll. Bra man lär sig något av varje situation.

Nu ska vi fortsätta denna värme hemma. Grillat lam och lite grönsaker, kanske blir det en halv natt till ute, mer än gärna för mig, jag uppskattar tropisk värme.

Inga kommentarer: