tisdag 28 september 2010

Den som är utan skuld kastar första stenen.

Jag läser på insändarsidan i dagens Bohusläningen, där vågorna efter valet fortsätter skumma. Idag är det en röstande Kristdemokrat som ifrågasätter att man hanterar SD, men inte V. Titta på historien säger skribenten och leker med tanken "tänk om Ohly satt i regeringen".
Maken och jag hade ett stilla samtal om detta, vi pratade om den intervju med Jerry Williams vi båda hört, där han sa att han aldrig pratar politik för han som Vänsterpartist får klä skott för kommunismen i Ryssland. Den är faktiskt riktigt långt ifrån Vänsterpartiet i Sverige. Man kan till och med fråga sig om Lenins sätt attstyra landet hade något med kommunism att göra alls..... Men det låter jag andra tycka till om.

Lustigt ändå att en Kristdemokrat är så uppbragd över detta. Hur många har inte lidit Kristus namn? Religioner världen över rättfärdigar det ena hemskare än det andra, inte drar vi KD över den kammen, fast det kanske vi borde.... Å nu kryssas det in ifrågasatt ledare med sektanknytning på Bohusbänken.

SD däremot är ett parti som idag aktivt är emot demokrati och mänskliga rättigheter. Att ens samtala om dem ihop med andra fungerande partier är orättfärdigt. Jag fundera på bristen av argument man måste lida om man inte har annat är kommunistskräcken att ta till.

Skönt att det är en rädsla jag inte har. Jag är mer orolig över den regering vi har nu, eller föresten vi har visst ingen just nu...

Ju mer jag tänker på det desto lättare väger Kristdemokratens argument. Dessutom tycker jag man ska vara försiktig när man kastar kniv i gummibåt, eller sten i glashus.......

Inga kommentarer: