lördag 18 september 2010

Har du svårt att bestämma dig? Här kommer lite rösthjälp.

Imorgon är det ett ödesval i Sverige. Den Moderatstyrda regeringen har med önskvärd tydlighet visat vad de har för framtidsplaner. Under 4 år har de ökat klyftorna mellan fattig och rik, de har tagit resurser från kommun och statskassa för att sänka skatter för de i samhället som redan står på god fot. Den Moderatstyrda regeringen har suttit helt still i båten under den ekonomiska kris som varit, inte ett finger har man lyft när folk fått gå från arbete i stora mängder. Ungdomsarbetslösheten har stigit till svindlande siffror, 25 000 personer har fått gå ifrån kommunala arbete. Men man har sänkt skatten!!

Även det är i och för sig en lögn, åtminstone för gemene man. För samtidigt som man sänkte skatten höjdes trafikförsäkringen med 32% A-kassan blev mycket dyrare och rätten att dra av fackföreningsavgiften i deklarationen försvann, räknar man på vad skattesänkningen gett är det 100 miljarder i statsskuld, inte mer i plånboken för folket.

Att sjuka människor utförsäkrats och man leker med siffror om lägre sjutal är direkt oetiskt!! Man för över sjuka människor i andra tabeller, man löser inte ett enda problem.

På lokal planet är det ungefär lika illa. Den Borgerliga alliansen var så het på att ta över att man lierade sig med Hans Jonasson UP, vilket man innan sagt att man aldrig skulle göra. Strax såg man vad det ledde till och stämningen har varit så dålig att man tvingats rekonstruera nämnder. Det i sin tur leder till att både tjänstemän och politiker får en otryggare miljö.

Sedan kan man läsa hur de slår sig på bröstet över de mest märkliga saker.

Vi ska bygga älderboende...men ni har dragit ner platser så folk inte kommer ut från sjukhuset, och att ni bygger nytt beror på att Åldersro planeras bort. Inget nytt under solen här inte.

Vi har moderniserat bowlinghallen...men kära nån, är det inte direkt billigt att försöka ta en sådan poäng?! Bowlinghallen blev svårt skadad i en brand, vem som helst skulle sett över bygget när den så småningom byggdes upp igen.

Man har inte skrivit att man är stolt över privatiseringen av barnomsorgen Inte med ett ord står det något om denna bedrift.

Kanske är det helt enkelt så att man inte är så stolt!

Regionen, det svåraste så klart. Men jag röstar på Socialdemokraterna, för mig är det självklart, har aldrig varit mer självklart faktiskt.

Jag ser inte akuten som det enda viktiga inom sjukvården. Det är inte ens 25 % av all vård men den tycks få all uppmärksamhet. Att man samordnar vården på sjukhusen är en lösning för att samla resurserna till bästa för patienten. I spåren får de avdelningar som flyttat renoverat vilket sannerligen behövs i ett hus från 60-talet. Det jag sett i motförslag gör valet ännu lättare.

Så vill ni nu ha lite tips kommer det här.

Jag har nummer nummer 16 på fullmäktigelistan. Man kan rösta på mig.

Regionvalet tänker jag kryssa för nr 26, Anders Nilsson Tanum, efter att ha följt hans blogg länge vet jag vilken klok man det är!

Riksdagsvalet. Mitt kryss går här till nummer 17. Även detta en klok man som jag känner väl, han fick dessutom mitt kryss förra valet då han stod bra mycket högre upp på listan. Få talar om invandringspolitik men det gör Kiomars och han vet vad han talar om, det behövs!

Fortfarande inte övertygad?? Lyssna då en gång till på Stellan Skarsgård för han säger det så bra, allt det vi så många ser, han berättar varför du ska rösta och varför du ska rösta Rödgrönt.

Inga kommentarer: