söndag 19 september 2010

Rösta idag imorgon är det försent.

Det mesta kan man skjuta upp till morgondagen, men INTE att rösta. I Sverige har vi val vart fjärde år och just idag är det dags.

Det är idag just DU har chans att påverka vilket Sverige vi ska leva i de kommande fyra åren.
Tycker du det är svårt har jag hittat lite sista minuten tips DU kan använda. (Nätet är fantastiskt)

När jag tittar mig runt i världen, via löpsedlar och nyheter är jag djupt tacksam över att bo i en demokrati. Inte ens i Sverige har det alltid varit en självklarhet. Man har kämpat för demokratin här också. Ta ansvar och håll odemokratiska partier utanför riksdagen! Många bra fakta och argument hittar DU HÄR.

Jag röstar RÖTT idag, jag röstar för ett samhälle med plats för alla. Tycker inte man ska kunna kastas ut ur samhällssystemet om man har otur att bli sjuk eller arbetslös.

Valet handlar inte enbart om sjukersättningen och stupstocken, även om det är lätt att tro det ibland. Valet handlar om framtiden för alla. Däremot kan man ha i minnet att det var den Socialdemokratiska regeringen som beställde utredningen om sjukförsäkringssystemet. Socialdemokraterna satt inte nöjda med att många människor var utanför arbetsmarknaden på grund av sjukdom. Socialdemokraterna var beredda att starta arbetet med att förändra, poängen är att Socialdemokraternas lösning inte blivit en stupstock. Men som sagt, valet handlar om mer....

Barnen t.ex. Björklund talar om flumskolan. Då blir jag så arg! Att välja Socialdemokraterna är inte att välja flumskola. Vad är det för syn på lärarkåren att gå ut på det viset och tala?
I Socialdemokraterna vill vi ha en skola med plats för varje elev. Vi tror inte en skola med kadaverdisciplin är lösningen. Jag vill att skolan uppmuntrar frimodiga barn till att ifrågasätta och blir fria tänkare. Att se varje elev som en enskild person och ge hjälp och stöd efter behov skapar en trygg skola. Att återgå till 60-talets kadaverdisciplin skapar en skola där många faller utanför ramen och ger ett utslagningssystem. Vi måste ha en skola för alla.
Lite lustigt blir det när de pratas om flumskolan från borgerligheten, eftersom de två senaste läroplanerna är införda under borgerligaregeringar.

Miljön verkar ha fallit bort helt i valrörelsen. Trist! Jag tror många unga tycker det är en viktig valfråga. Den är inte glömd, den finns de RÖDGRÖNA har lämnat gemensamma förslag så det är klart i blocket innan valet. Själv blir jag galet arg när Andreas Carlgren slår sig för bröstet över ökningen av sålda miljöbilar. För det första ligger det i tiden att det på marknaden nu dyker upp miljöbilar i olika prisklasser, för det andra tycker jag man ska ifrågasätta miljöbilspremien!! Att få rabatt på bilinköpet är så befängt att jag blir mörkrädd. Ska man ha en premie bör den vara knuten till bränslet! Idag kan man håva man in pengarna och ändå köra på bensin. USELT!

Idag går jag och röstar för miljön, solidaritet och välfärd, för skola och omsorg.
Gör det DU också, imorgon är det försent!

PS. man får kryssa en person på varje valsedeln. Man får INTE stryka eller kladda på annat sätt, då blir din röst ogiltig. ds.

2 kommentarer:

The cottage by the Cranelake sa...

Har just röstat. Var väldigt ensam där,antagligen för att regnet öste ned just då trots att solen sken.

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, då har vi gjort vad vi kan. Även i min lokal var det folktomt, trots fint väder. Hoppas inte det betyder något. Nu kan vi bara vänta.