tisdag 5 oktober 2010

Som att stjäla lagligt.

Bild från GoogleVilken tur vi bestämde oss för att skjuta på restresan vi drömmer om! I helgen bet jag sönder en tand, fick akuttid direkt på måndag morgon och också dommen. Kalaset kommer att kosta 5 300:-. Jag höll på att svimma!! Nu är det så sa tandläkaren,- att försäkringskassan har bestämt att den tanden inte ska ersättas alls, du betalar 100 %. Anledningen fick jag veta är att den sitter så långt bak i munnen att den inte syns särskilt viktig. På ett sätt försår jag det, skillnad om det vore en framtand... Regler måste finnas. Problemet för mig är att jag saknar tand på andra sidan och därför har jag ingen tuggyta. Med andra ord är denna viktigare för mig än många andra. Det tar naturligtvis inte reglerna hänsyn till..... Bara att gilla läget och hoppas att inte bilen eller tvättmaskinen går sönder..... Förklarade för sonen som jag ju tänkt skämma bort när maken är i Belgien att det inte blir något med det. Ingen Robert Gustafsson show, inget Göteborgsbesök när vi ändå är på Östra o s v. Sonen visar stor förståelse även om han såklart blir besviken. Han funderar en stund och utbrister, -Det är som att stjäla, fast det är lagligt!!
En perfekt beskrivning på hur det känns.

3 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Sinnrik sonkommentar!

Anders Nilsson sa...

Jag är svensk medborgare, mantalskriven och jobbar i Sverige och betalar skatt här, men eftersom jag också jobbar i Norge och betalar skatt där enligt avtalen om källskatt, så får jag inte någon täckning alls av FK för tandvård. Moment 22. Läs FK´s hemsida där det står att alla som bor i Sveige har röätt till tandvård. Utom vissa.

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, ja han är lik sin mor;-)

Anders, underligt och konstigt det är det...går hos tandläkare i Norge då?