söndag 27 februari 2011

Passion för mat, för smaklökarna såväl som för ögat.

Att folk går på mässor för att det bjuds på gott vid de olika stånden, är troligen allom känt. Att då gå på en mässa där själva grejen är att det bjuds vid varje stånd är som en dröm. Man kan säga att fler än vi närt drömmen för det var trångt, fruktansvärt trångt. Tack och lov är vi vana mässbesökare så vi var väl förberedda, det var något värre för sonen som efter 2 timmar valde att avvika för att ligga i bilen en stund innan vi fick checka in på hotellet. Skönt med stora barn konstaterade vi:-) Det var trångt och svårt att få till bilder men några blev det ändå... Masseffekt. Snyggt, och du kära sis, ta det som en hyllning:-)I varje skrymsle och vrå känner man att det varit en industrihall. Får mig att tänka vilda tankar om vårt varvsområde....Bästa butiken i världen och en av orsakerna att vi åkte ner. Ostbutiken.se, Kenneth hade det hektiskt och det var roligt att se även om det var svårt för oss att kunna handla något.
Ändå när jag hojtat lite och de fick se kameran blev det ett snabbt foto:-) Tack Kenneth!Praliner i mängd fanns det. Oj så spännande att smaka, somligt var ren njutning i munnen annat mer suspekt....En del platser var snudd på omöjligt att komma fram till, det gäller att vara vid gott mod. När folk fräser över rullstolar och barnvagnar tycker jag snarast det är kaxigt, hade aldrig själv vågat och orkat.
Ostron från Grebbestad. Sonen har i alla tider varit väldigt lätt med mat, han älskar fisk och vill alltid smaka på allt. Nu bestämde vi oss för att prova ostron. Efteråt var vi helt överens, det behöver vi aldrig göra igen! URK. Vi hade väl som andra hört allt från att de smakar som en snorloska till de smakar från en kallsup. Nu vet vi, de smakar som unket vatten på vårkanten med dy och tång, luktar gott men smakar illa...men vi gjorde det och jag är stolt över sonen som smakar 34 år tidigare i livet än jag:-)Vägg i vägg med mässhallen ligger Hotell 11. Mätta var vi när vi så småningom hamnade där. Kunde inte låta bli att reflektera över de byggprojekt Ernst haft med industrilokaler. Att låta detaljer vara kvar ger en pittoresk känsla.Höjden mellan golv och tak blir enorm när man ser varje våningsplan tack vare sättet man byggt och tagit tillvara husets karraktär.Balkongen på taket bjöd fin vy, men jag höll på att blåsa bort så att hålla kameran stilla var omöjligt, därav kvalitén.
Uddevalla fällde sin, kanske lite synd, det är ett snyggt landmärke....
Vårt rum var fint, ljudisolerat kunde vi konstatera för det var högljutt på hotellet i övrigt. Frukosten imponerade med massor av ekologiskt. Med facit i hand kan vi tänka oss både mässa och hotell igen. Inte ofta man får alla upplevelser för ögon och gom, passar oss bra, vi som även till vardags har stor passion för mat och bra råvaror.

6 kommentarer:

Nora sa...

Det hotellet bodde vi på när vi hade våran egen helg i höstas! Jätte mysigt tycker jag att det var, med takhöjden och utsikten!

Anonym sa...

Jag var på Passion för mat igår och vi gick just med barnkärra. Det var vissa gångar som vi inte kom fram igenom. Usch! Vi handlade lite ost och pålägg och jättegoda fisk-och laxgratänger men oj, det var tålamodskrävande.

Fia sa...

Låter som om ni har haft en fin helg. jag skulle lätt kunna åka på matmässan bara för att få äta en massa gott :-) Men jag håller med, ostron är grymt överskattat!

Anonym sa...

Håller med er "råa" ostron är ingen höjdare men prova att grilla dom det blir helt annat.
Lägg dom på grillen och låt dom ligga tills saften börjar sippra ut mellan skalen, då är dom mumsiga (ska ej ligga på för länge)
Persson i saxtorp

Fritt ur hjärtat sa...

Nora, jag håller med det var mysigt. Dit vill jag igen och gärna en helg utan barn:-)

Maisoui, oj var du en av dem som knödde med vagn. Jag såg några rullstolar också och de satt jg ju i nyss så där kände jag ångesten komma krypande...förstår att det var område som blev omöjliga att komma till för dig med vagn.
Annars var det mycket gott och vi fick också med oss en del:-)

Fritt ur hjärtat sa...

Fia, ni får åka nästa år. DÅ har du en hel massa mässor att se fram emot:-)

Persons, tack för tipset men det är tvek på om vi köper det själva. Jag åt friterade i Grekland en gång och tror jag gillade det. Jämfört med sniglar är ju sniglar väldigt mycket godare...