torsdag 19 maj 2011

Sol, vind och vatten, å så lite värmeverk....

Är ny i Uddevalla Energi´s bolagsstyrelse. Ett uppdrag som springer ur politiken men där man, har jag fått inpräntat...inte driver partipolitik. Låter spännande tycker jag, redan skiner en del igenom, men jag är som vanligt tyst, jag lyssnar och lär. Alltså tyst när det gäller åsikter, frågor ställer jag så de är väl snart gråhåriga allihop:-) För oss "nykomlingar" ordnades en halvdag med rundvandringar och information. Jag passade på att fota lite såklart. Detta mitt första besök på Lillesjö anläggningen, då det varit öppet hus för allmänheten har jag hittills varit för dålig på att gå, men nu passade jag på. Inte mycket som påminner om sopor just här.Snabbskiss för grönglingar:-)
Många frågor blev det...ingen från mig.




Titta bara rakt fram så är svindeln överkomlig...Allt brinner vid rätt temperatur sa de på mitt gamla jobb när jag vill införa bättre sopsortering... De verkar ha haft rätt:-)


Kära nån!! vet folk inte vad som är brännbart än idag... men de här var tydligen ett verktyg för att skrapa rent i en trumma någonstans.

Sedär ja ordningen återställd!

Det är här det händer sa de och såg lyckliga ut. Jag liknade nog mer ett frågetecken...men det reder sig nog:-)

Nähnä, inte helt okej sorterat i alla fall.

Så for vi från Lillesjö till Hovhult. Flislager och det luktade så gott. Spännande gynnare fanns det där också:-) En snyltbagge på min ära.

Frågor även här såklart. men inte av mig, jag sniffade mest skogsdoft:-)

Avslutade på Brattås. Konstgjord bergvägg och inte så värst mycket inne i berget att se, förutom att det är stort och har utvecklingspotensial. Jag tror någon har en plan.

Nästa gång ska vi titta på Uddevalla Energi ´s andra källor och det blir nog lite i skog och mark. Märkligt att det finns så mycket i livet an inte vet, som är så intressant. Jag menar fjärrvärme hur sexigt kan det vara?.....ganska så faktiskt:-)

2 kommentarer:

olgakatt sa...

Jag var också på studiebesök på ett kommunalt värmeverk för en tid sedan. Oerhört intressant!
Jo, fjärrvärme kan vara nog så sexigt - tills kommunerna säljer värmeverket till privata intressen och priset skjuter i höjden...
Att du sitter i Uddevallas energistyrelse gör kanske att den risken minskar hos er?

Fritt ur hjärtat sa...

Olgakatt, det lustigaste är ju att debatten är precis motsatsen, de påstås vara dyrt för att kommunerna har makten och medlen...nu är jag bara ersättare i styrelsen, och i oposition, men jag lovar skrika högst av alla om det kommer på tal.