söndag 1 maj 2011

Sol, vind och vatten som sig bör.

Klockan 8.20 var det avfärd från Uddevalla. Klockan 09.00 skulle båten över till Bassholmen gå. Packningen tillsammans med oss innebar full båt... Det var dags för sedvanlig städdag på Bassholmen. Vi var få i år och har mer att göra än någonsin, en ganska dålig ekvation, men det är bäst att börja i alla fall. Jag var från början tveksam till om jag skulle med, kroppen är inte på topp, samtidigt vet jag att Bassholmen tillför så mycket för själen. I ärlighetens namn fick jag nog inte så mycket gjort, men det som är gjort är gjort.
Att det är extra mycket att göra just nu beror på en ombyggnad / renovering, av ladugården. Det ska ske under tiden torpet hyrs ut så det måste vara med viss finess och en massa ordning. Planen är om jag minns rätt att det ska vara klart våren 12 så tidsperspektivet är rätt okej, inte så snäv. Däremot är det lite pyssel att få allt på plats och ändå hyra ut. Vi har ett par veckor på oss så lite mer ordning kommer det hinna bli. Men eftersom alla har arbete och detta är ideellt blir det helgerna som ryker....Materialet är det största bekymret. Bassholmen är en ö, det är inte precis att lasta en lastbil och köra fram. Denhär gången har vi bett om hjälp så kommunens män kör med fyrhjuling och släp så vi slipper bära planka för planka.... Rörigt är det redan från start och fyra lass virke senare var det inte bättre...men när vi åkte var det det. Då låg en del inne i ladan och allt annat snyggt staplat och täckt. Maken och jag har hand om mat och kaffe, en nog så viktig bit heldagar på öde ö med mycket hårt arbete. Som vanligt hade vi gjort till ett regemente, det räckte till alla:-)
Sonen hade egna arbetsuppgifter, han var för övrigt den enda som fick betalt för dagens arbete, annars är barnarbete svårt nuförtiden. ... Förutom att han och maken körde skrot från Bassholmen till land, så tömde han komposterna så det blir tomt runt ladugården, han trimmade alla stigar och han slipade och oljade utemöblerna. Det hade vi aldrig hunnit med annars.Själv var jag första timman inne i huset som ska städas efter vinterstängningen så att sommargästerna kan komma. Jag torkade lister, tvättade ur skåp o s v. Men fönsterputsning och tyngre saker fungerar ju inte så, jag gick ut istället. Lite svårt att fixa ute när det är belamrat överallt, men jag krattade stigen från stugan ner till bryggan, klippte bort och föryngrade lite rosor och törnen. Sedan gav jag mig på att klippa gräset. Riktigt högt gräs och riktigt dålig gräsklippare, en riktigt dålig kombination. Men som sagt det som är gjort är gjort. Två tredjedelar hann jag med innan hjulet faktiskt rasade av och vi inser att det är över för denna maskin. Åh vad jag önskar att jag visste hur man får någon att sponsra en ny maskin. Vi gör så mycket bra där ute, tack vare oss får människor tillgång till huset och ön hela sommaren, det kunde väl vara så mycket värt att vi fick en BRA och MILJÖVÄNLIG gräsklippare....Men som sagt, jag vet inte ens hur man tigger...Avslutade vid femtiden då vi verkligen var helt slut. Jag kunde knappt gå och att komma i och ur båten blev en sorglig historia. Tog sonen med till favorit "klyftan" och förevigade samma vy som jag gör varje år vid den här tiden:-) MEN.... I år blommade granen, det har vi inte varit med om förut! Hemma i Uddevalla igen vid sextiden, då vi som slagna hjältar slog oss ner på altanen med en martini, och jag fick högläge för benen. Det blev en arbetsam Valborgsmässoafton, med massor av sol, vind och vatten, precis som sig bör.

Inga kommentarer: