torsdag 28 juli 2011

RADIOTYSNAD!


Slets mellan hopp och förtvivlan idag. Det började redan tidigt när ensamblen ringde och hade tittat på scenvagnen, den är sned, vår rekvisita kommer välta sa de. Jag skippade kontoret för att vara på plats vid scenen extra tidigt. Någon ska jag väl få tag på som kan det, tänkte jag. Det gäller att improvisera..... Vad hjälpte det att jag var på plats när ingen annan var det. Ansvarig lös med sin frånvaro och jag och en mycket ung ljudkille tittade oroligt på varandra. Nästan en timma senare än planerat började vi rodda, jag bar och jag bar tungt. Nåväl, vilken tur att jag var där hann jag tänka. Fortfarande med en sned scen... Så dök ensamblen upp, likaså ansvarig och de fick väl fart på ljudet. Men vagnen var sned. Inget att göra konstaterade de, vagnen är gammal. Ensamblen kunde inte köra med sin rekvisita ...tillfälligt stopp i hjärnan.
DÅ RINGER TELEFONEN!!!! Det var en reporter från Radio Väst som ville ha en åsikt av mig, i rollen som fritidspolitiker. Hon undrade vad jag tyckte om att programmet på Fjordfestivalen bara hade manliga artister. Fjordfestivalen som kommunen är med och sponsrar sa hon dessutom.
- Åh du har lyckats hitta ett genusperspektiv alltså, sa jag.

Efter att ha funderat ett ögonblick sa jag att hon får ringa någon annan, jag kan omöjligt mitt i allt ha en klok åsikt om det. Jag rekommenderade Annelie Berggren som är min gruppledare i Kultur och Fritidsnämnden. Om hon ringde vet jag inte, för någon radio har jag inte hunnit lyssna på idag.

Däremot har jag funderat och inser att på torget där jag är ansvarig för barnteaterprogrammet har vi bara kvinnliga artister!! Men det är kanske oviktigt, det är ju barnprogram och inte i slag med de stora stjärnorna.
Skönt att jag inte blev stressad och försökte svara något när jag egentligen inte har tänkt på det. Fjordfestivalen är i mina ögon helt ointressant. Hade det inte varit för jobbet hade jag inte varit där alls.

Med en jäkla vilja ändrade jag scenen, vevade, klämde mig och svor, men dekoren stod! Det blir mitt minne av dagen, snarare än att jag bjöd på radiotystnad.

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Perfekta scener ur ett politikerliv!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, autentiska :-)