fredag 27 april 2012

När bönderna kommer till stan.....

Lyssnade som vanligt med stor förtjusning på morgonpanelen i Radio Väst i morse. Anna-Lena Lindqvist berättade om sin senaste tur till Stockholm, där hon förundrades över hur mycket folk det är t.ex, på krogen en tisdag. Inte som här i Uddevalla precis tomt på Kungsgatan efter klockan 19.00....
Det fick mig att tänka på en av mina resor förra året och jag blev tvungen att sätta mig här och skriva.....
Jag och Gunhild for till Stockholm på utbudsdagar i Hallunda.  En av kvällarna gick vi på Dramaten för att se körsbärsträdgården, när vi kom därifrån hände det som Anna-Lenas  berättelse idag påminde mig om.
Halvsent, kan man säga det? I alla fall kom vi, Gunhild och jag till Södermalm lite framåt kvällen, vi hade sett en fantastisk föreställning och var ingripna i samtal om den när vi rullar uppför trappan i Björns trädgård. Då får vi se poliser, poliser och åter poliser. Jag tog Gunhild under armen, vi stannade och stirrade storgöt.
_Herregud vad har hänt här??
Vi räknade till 8 polisbilar, 20 poliser och 2 pikebussar.
Terror? Huliganer?
Fast vi såg inget....
Bättre fly än illa fäkta tänkte vi och valde att gå över gatan till medborgarplatsen. Där hade vi också spanat in att man kunde ta en rö pölse till nattamat....
I korvboa lutade jag mig fram och frågade korvgubben.
_Vad är det som hänt?!
-Vaddå hänt menar du?
-Ja alla poliser! Vad har hänt?!
De e ju lördag! En vanlig lördag, inget ovanligt.

JÖSSES! Vi satte oss med våra korvar och studerade spektaklet.
 Nu skulle man kunna ha en diskussion om vad samhällets resurser används till men det får bli en annan gång.
Vi konstaterade i alla fall att det var fler poliser där på en gång än vi ser på ett år i Uddevalla.
En vanlig lördag, inte som vi är vana med i Uddevalla i alla fall.......

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Så är det Simone, så är det!

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, bra att det inte bara är vi då:-)