söndag 2 december 2012

Insamling för julkänslan.

Maken och jag satte oss i bilen innan tuppen vaknat. Lübeck var målet. Eller julmarknaden jag hört så mycket om. En smärtfri resa ner och vi hittade tack vare damen i datorn hotellet direkt. Fredag skulle vi bara reka lite så vi visste bättre hur vi skulle lägga upp lördagen. Vi bodde kanske 100 meter från hela smeten, otroligt lyxigt att gå upp på rummet och lämna kasar eller vila fötterna. Jag orienterar mig gärna på kyrkor, i Lübeck fanns det många, det ledde till att vi gick rejält fel. 100 meter till hotellet blir en timmas promenad i mörker. Men se det från den ljusa sidan, så mycket vi fick se! Julkänslan då, infann den sig. Ack ja! Vi är verkligen supernöjda. Att gå runt mellan alla stånd och ha ögongodis i form av allt för jul man kan önska vr helt i vår smak. Att det dessutom var olika stånd med mat och dryck lika tätt höjde upplevelsen. Oj vad vi åt, och drack.

Som vanligt när man kommer till andra städer frågar vi oss, varför kan de och inte vi? Så enkelt med granar i lådor, precis överallt.


Hantverksmässa/marknad med inträde vi gladeligen betalade, i en nedlagd kyrka. SOm sagt det fanns MÅNGA.....

Julsaker då? Jo då i mängd. Men jag tror det blev för mycket. Jag samlar ju på tomtar men köpte faktiskt ingen, en röd ängel i glas och tre silverkulor blev hela  bytet.
Så fanns det ju fler kvarter än julmarknadens.
Vi är efter 135 mil tillbaks hemma och har redan bestämt oss för att återvända, kanske redan nästa år. Lübecks julmarknad borde alla uppleva. Ett bra sätt att ha insamling för julkänsla helt enkelt.

Inga kommentarer: