lördag 22 juni 2013

Nu blir det nerförsbacke.


För ganska många år sedan var jag på Lorensbergsteatern och såg Tomas Von Brömsen spela en föreställning om livet. Han fyllde 50 och illustrerade det med en trappa, Olika steg/epoker upp på en platå, den var bred och varade ett slag, det var 50 år. Därefter var det bara steg nerför. Livets utförsbacke med andra ord. I onsdags fyllde jag 50 år, jag hoppas Von Brömsen hade fel i sina beräkningar för jag kan  tänka mig att kliva uppåt några hack till, på livets trappa Jag tänker att det kan gå utför från 75 istället, alla är så pigga och fräscha idag ändå.
Jag blev rikligt uppvaktad, den gamla sortens postgång användes och jag fick kort och gratulationsbrev, det uppskattade jag mycket. Vänner i en jämn ström förgyllde dagen, allt som allt 12 timmars firande räknade jag ut. Någon 50 års kris märker jag inte av, däremot tänkte jag nog börja tuffa till mig, inte be om ursäkt för mig och ta lite plats, det tycker jag att jag ska våga nu. Ge gubbväldet kring mig en hård match kanske är ett så gott mål som något.
Ett eget firande hade vi också maken och jag. Vi for till huvudstaden, lånade en lägenhet, festade, åt gott, träffade vänner, gjorde trädgårdsbesök och sist men inte minst var i Globen och såg Rod Stewart, kan man ha honom som mall för pigg över 50, verkar framtiden ljus.
Den lokala tidningen skrev artikeln Trädgården är Simones oas, jag tycker den speglar mig rätt bra.
Jag har kommit igång med mitt fotograferande efter ett litet uppehåll, jag börjar kunna delegera bort lite på jobbet, fortfarande arbetar jag alldeles för mycket, men tanken är att jag ska orka börja skriva igen.
Bloggen har verkligen varit i nerförsbacke, ska försöka ändra på det.

3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Du har så rätt, utför går det när man går där, sedan ska man väl inte ha några illusioner om att kroppen säger sitt, psyket står nog pall men det är längre ner till tårna.

Annars vaknar jag varje födelsedag med ett ganska nyfiket:" 64! (Ja eller vad det nu är) Spännande det har jag aldrig fyllt förut."

Solnasnackar´n sa...

En efterlängtad comeback, Simone. Utförsbacke vid 50? Äsch! Du bestämmer själv hur det ska bli.

olgakatt sa...

Gott nytt år!
Inte går det utför, nej då!Det är som förut berg och dalbana!