söndag 12 januari 2014

kunskap och viljan att veta.

Nyfiken är troligen en bra beskrivning på mig. Jag vill lära, jag avskyr att inte ha koll jag blir arg om jag inte förstår. Annat var det under ungdomen då jag skulle gå i skola, inte var det särskilt kul, inspirerande eller intressant. I vuxen ålder har jag läst in en del kurser och utbildningar som gett betyg, och annat som gett certifikat eller intyg. Nu är det dags igen, i december förra året började jag en ledarskapsutbildning som löper över ett helt år. Där är det nu dags för andra träffen och jag är mycket nyfiken på vad dessa dagar ska ge. Ledare för kursen är Barbro Mellberg och när jag googlade på det namnet innan kursstart blev jag ännu mer inspirerad att läsa. Att gå en utbildning för någon som VET hur det är att vara ledare i en idéburen organisation är något helt annat än att gå kurs för chefer som passar varsomhelst....  Att arbeta i en förening som anställd är annorlunda och kräver andra saker.
Jag kommer matchas med en mentor och på hemmaplan få ett bollplank, känns helt fantastiskt. Spännande också att se vad för typ av mentor jag behöver. Eftersom jag är ett yrväder inbillar jag mig alltid att jag behöver stöd av någon som är min totala motsats, lugn som en filbunke alltså. Tänk om det inte är så.... Som sagt spännande. 
Mer kurser blir det nu i vår. Jag blev antagen till Ljungskile Folkhögskola och en kurs för Journalistiskt skrivande, en distanskurs som håller på hela våren. Första uppgiften inlämnad ikväll. Det var snarare onödigt spännande......
 
Sedan får jag just nu lärdom av andra skäl, lärdom jag kunde varit utan men det är säkert nyttigt. 
Jag lär mig att se hierarkier och jag ser hur makt förblindar, fördummar och förfegar. Har du en position att bevaka är det lätt att tiga still istället för att ta en fight, bäst att vara tyst och behålla positionen. För mig är det obegripligt när jag möts av uppmanigar som - hen missförstod saken men har nu förstått det, är du bara lugn ett tag går det över. Lugn, jo jag är lugn, helt lugn. Ser lugnt på hur människor inte står upp för andra, ser hur korthuset faller samman. När nya makthavare ondgör sig över den struktur som fanns förut med maktfullkomlighet, är de helt blinda över sin egen roll i samma spelplan. Blinda över hur de spelar, hur de själva är maktfullkomliga, blinda för den härskarteknik de använder och blinda för de stövlar som trampar ner människor som inte riktigt följer det snören som ledaren drar sina marionetter i. Kunskap är aldrig tung att bära, erfarenheter är ibland tunga att få, men man lär sig förhoppningsvis alltid något.
Jag är tacksam att jag inte stannat i gamla normer. Tacksam att jag inte säger så har vi alltid gjort. Inte hänvisar till att det var bättre förr. Jag är glad att jag fortfarande söker kunskap och har viljan att gå framåt, följa tiden och utvecklingen, att jag orkar utvecklas och har en stark vilja att veta. 

2 kommentarer:

Solnasnackar´n sa...

Bra Simone, mycket bra!

Fritt ur hjärtat sa...

Jag vet inte riktigt vad du tycker är bra, min klarsynthet kanske, för det känns inte så himla bra. Eller jo det gör det, ska bara igenom lite sorgearbete först....