söndag 17 augusti 2008

Bassholmen del 1

Hur berättar man om en semester som egentligen inte innehållit någonting;-) ??? Promenader, vila, avkoppling, bad, umgänge, förtroliga samtal, vackra vyer, och mycket sällskapsspel. JO, man visar så klart bilder.-)

Jag hoppas locka fler till Bassholmen, kanske rent av till Torpet Sandvik.
Här har vi angjort bryggan och man ser torpet i brynet ovanför.En tidig morgon gick jag en promenad för att fotografera soluppgången, torpet glänser av guld! Kan man annat än älska detta??
Soluppgången gick inte av för hackor den heller. Här på Bassholmen blir jag religiös! Jag tror på livet, på det goda och på att det finns en mening, fånigt?? Kanske, men det är en skön känsla!

Maken körde ut oss på Söndagen, det blev rätt slitigt för honom eftersom jag inget bär. Men väl på plats faller lugnet över oss. Maken återväder till stan, sonen och jag boar in oss;-) Måndag går vi i väntans tider och på eftermiddagen kommer syrran med ena kusinen.
Hela måndagskvällen håller vi till på "torpets brygga" vi upptäckte kam maneten! URK, himmel så äckligt! Det har stått om den i pressen men vi har inte riktigt förstått vidden av det. Ett svep med håven och denna orange marmelad var ett faktum. Aldeles fullt av den var det. Vi skall läsa på mer men Kam maneter gillar vi inte.
En av dagarna gick vi en "svår" promenad, egentligen borde det vara omöjligt för mig, men viljan finns och den förflyttar berg. Vi hamnade nere på strandängarna, där har alla sagt att det är sjunklera och inte går att bada, men grabbarna väger ju inget så de skulle kolla hur långt de kunde gå. Det blev en lång promenad, nästan till Skaftö! Inte bar det sig bättre heller än att rätt var det var så badade de med kläderna på, kul tyckte de.
Alltid långt efter, men inte ger jag mig!Med de vägarna blir det en del olyckor så klart...
Vyerna varierar och syster yster frågar redan första dagen om hon kan hyra stugan:-) Det gläder mig så oerhört, jag vill att alla skall förstå värdet av denna skatt, en skatt vi riskerar att förlora.

Vid varvet finns en alldeles svart damm, med Näckrosor, det var så vackert.
Varje dag tog vi en promenad till vandrarhemmets café, där var det gunga i lianer, glass och bullar samt kaninklappning, vila för mödrar med otåliga söner:-)

Kvällarna har vi ägnat åt kortspel och Yatzy, killarna spelade Risk med syrran det orkade inte jag vara med på, men SKITGUBBE, det blev jag många gånger den här veckan.
Vädret då, undrar vän av ordning. Jo tack helt ok. Det trodde ni inte va!? Det har regnat ett par nätter och en eftermiddag, men inget som påverkat oss, solen har skinit och det har varit varmt. MEN, Det har båst, inte gjorde det något, i Tallskogens vik var det lä och där höll vi till, det blev riktigt gassigt. Men Sälgen bredvid stugan oroade oss väldigt när stormen ven om natten.
Den är verkligen helt rutten, hur många stormar till står den?? Tänk om den tar taket! Det som lades om i fjol, det vore för sorgligt. Jag kan inte riktigt förstå att man inte tar ner den, trots att det är ett naturreservat, om man tar det i tid och låter det ligga och förmultna i närheten då har man inte gjort så stor skada. Då skulle man istället kunna plantera ett träd som passar på ön och i miljön på ett ställe helt nära så att strukturen bevaras, tror jag måste fråga någon om det. Det är rätt mycket annat jag funderat på också men det får bli imorgon, nu måste vi sova, det är jobbigt att komma hem, packning och tvätt, så detta fick bli Bassholmen del 1.

4 kommentarer:

NinaH sa...

Så mysigt ni haft det!

Solnasnackar´n sa...

En skön plats att vara på och vårda, tycks det mig.

Fritt ur hjärtat sa...

ninah, ja man skulle önska sig detta lite oftare.

Solnasnackaren, absolut underbar plats som majoriteten i Uddevalla vill "sälja ut" och slippa besvär med, jag blir så stridslysten...

Lena sa...

Läser ifatt senaste veckans inlägg...

Det här kan man kalla riktig semester. Jag hoppas du återvinner dina krafter och får mycket skön vila.

KRAMEN!