söndag 16 december 2007

Fantastiskt stämningsfullt i en fullsatt kyrka.















Fick till dagen precis som planerat idag. Det är något att vara tacksam över, blir minsann inte alltid så! Har fått hjälp att städa husets sista rum inför julen. Varit hos en bonde och hämtat säckar med hö till Gullan och Fina.

Lagat middag och fixat i köket. Kort sagt en bra dag. Kanske känns det konstigt att prata om avslutningen av dagen nu, men det känn så, som om dagen fått en fin avslutning.

Jag har varit i Kyrkan. Herrestads Kyrka har varje år en gudstjänst med mycket sång och lite prat. Den kallas "Vi sjunger in julen". Jag vet inte för vilket år i ordningen det är men det är många. Det är också förutom skolavslutingen den dagen på året man funderar på att kyrkan är för liten.

Helt underbart! Jag kom redan tio över fyra, fick en okej plats. Lärde mig en sak till nästa år, ska inte gå med på att "skjutas" längre och längre in på bänken. Jag sitter ju ensam så mig kan dom gott passera så jag får sitta ytterst. Jag vet ju aldrig hur länge jag orkar, men nu satt jag så till att jag inte kunde flytta mig. Fick sitta en stund extra för att få igång kroppen, men eftersom det var kö ut gick det väldigt obemärkt förbi.

Stämningen är makalös. Jag hade gärna sjungit i alla sånger. Körerna är duktiga och jag tycker att åldrarna verkar sjunka. Nyrekrytering på gång kanske?? Jo någon stans borde det ju märkas att Herrestads församling växer så det knakar. Det byggs på snart sagt varenda yta.

Hoppas att de nyinflyttade också upptäcker vår fina församling, en levande och varm församling som har något för alla. Det är guld värt, och dessutom ovanligt. Det har jag förstått när jag pratar med andra om kyrkans roll i livet. För mig är den viktig men det underlättas av att jag trivs i min församling. Gillar båda våra präster skarpt. Övrig personal också för den delen, det är skönt att göra en avstickare dit ibland.

Nu fick vi alla julens sånger på ett långt pärlband. Det var tre kanske fyra körer som varvade sin sång och som stundom sjöng tillsammans, både med varandra men också med alla besökare. En helt fullsatt kyrka som sjunger för full halls, det är glädje!!

Så glad och nöjd ska jag nu slå mig till ro för kvällen, nynnandes. "Oh kom låt oss tillbedja, Oh kom låt oss tillbedja, oh kom låt oss tillbedja". Allt medan lugnet stannar i kroppen. Det är verkligen fantastiskt stämningsfullt i en fullsatt kyrka.


Inga kommentarer: