onsdag 13 februari 2008

En synnerligen nyttig föreläsning.

Jag vet inte om jag egentligen hade några större förväntningar på föreläsningen jag skulle till idag. "Livet rullar vidare" Hette den. Tillgänglighet och bemötande ur en rullstolsburens perspektiv.

Redan inbjudan gav mig hicka. Det stod rullstolsbunden. Jag har fått noga inpräntat att man är buren, inte bunden. `Å faktiskt det är en rätt stor skillnad.

Föreläsaren heter Lars-Göran Wadén och sitter själv i rullstol. Man kan lungt påstå att jag fick fortsätta att hicka;-) Han drog verkligen allt till sin spets. Det handla de ganska lite om att anpassa för rullstolsburna, det handlade om att slippa bli särbehandlad. Eller som han sa, ska vi ha kvot för hur många homosexuella det får åka på bussen och tåget? Ska vi ha skyltar med pepparkaksgubbar på och egen ingång för färgade? Eller ska vi ha toaletter med skylt för rödhåriga?

Sug på den! Ja en del blir väldigt provokativt, men, det är nyttigt! Jag tror att vi som hört detta går ut i våra arbeten, vilket vi är tjänstemän eller politiker, och tänker nytt!! Vi blir förändrare. Tänk så bra när vi bygger Kulturhuset och badhuset att vi kan ha rätt tänk redan från början!!! Man kan lungt säga att det var en synnerligen nyttig föreläsning.

Inga kommentarer: