lördag 2 augusti 2008

Cancersjuk vann, jag förlorar.

Man undrar hur de står till i huvudet på de som tar Försäkringskassans nya riktlinjer. Jag har äntligen fått tag på en handläggare som har hand om arbetsskador, det var spännande!! Jag ringde 071 numret, sa handläggarens namn varvid telefonisten sa, han sitter ju inte hos oss så jag kan inte koppla dig. Nähä sa jag så klart mycket förvånad, men han har det här telefonnumret tryckt på brevet jag fått. Jag kopplar dig till arbetsskade..någonting, sa hon. Väl där, ytterligare en telefonist, de handläggarna har inga telefoner som vi kan koppla till vad vill du? Ja men kära nån, är han ingen vanlig handläggare då, sa jag, vid det här laget rätt förvirrad, varför har han då gjort mina papper och står som handläggare Jo då, men de sitter inte här, jag tar ditt telefonnummer och lägger ett mejlmeddelande så blir du uppringd.

Man blir ju matt!! Men jag började som nummer 20 i telefonkön, alltså en förbättring på 100 stycken...

Så småningom ringde det, inte han för han var på semester, utan en annan stackare som skulle förklara de fyra A sidorna jag fått som jag inte alls förstår. Han gjorde nog så gott han kunde, men det hjälpte tyvärr inte. Jag fattar inte!!! Varför har de som "grundlön" på mig räknat med vad jag hade kunna tjäna om jag varit lönebidragare?? Jag har kvar min tjänst och lönebidrag har aldrig varit på tal!

De vill dessutom hävda att min ursprungsskada, axeln, är 50 % av mina bekymmer, direkt innebär det 50 % mindre i livränta. Jag försökte förklara att om det inte varit för axelskadan hade min artros varit lättare att rehabilitera, nu är det ju axelskadan som gör kryckgång omöjlig till exempel. Han antecknade och lovade att det skulle framföras.


Han gav mig konkreta siffror så jag skulle kunna förstå kronor och öre när jag inte förstod underlaget, det blir nästan 3000 kronor mindre varje månad. Bättre än de 6000 kronor mindre jag får nu, men ändå inte roligt.

Så läser jag tidningen igår, stora bilder, Cancersjuk vann mot försäkringskassan får behålla ersättning, kul för henne, men var på kartan sätter de oss som inte har cancer?? Hur kan man särskilja ersättningarna på grund av olika sjukdomar, jag tycker det är fullkomligt horribelt, skulle mina mångåriga lidande, skador och ständiga bakslag var mindre "värda". Tänk jag tror inte det, för i grund och botten är vi människor som vill en enda sak, bli friska och komma tillbaks till jobbet, där har diagnosen ingen betydelse. Min medicin kostar lika mycket och alla har lika högt till högkostnadsskyddet. Att ställa sjuka emot varandra det är ett riktigt ruttet system. Det är skillnad på 64% och på 80%, men vi skall leva lika på det. Cancersjuk vann står det i tidningen, ingenstans står det om mig och alla andra som förlorade.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Försäkringsakassan har jag aldrig förstått och det verkar som om de inte gör det själva heller. Men nog borde även de som har liknande problem som du kunna tjäna på det utslaget?! Nu råkade ju den personen vara cancersjuk, men det borde ju kunna gå att använda samma principer på andra tycker jag.
Christer.

Anonym sa...

tack så mycket för kommentaren =)

Fritt ur hjärtat sa...

Christer, jag vet bara inte hur mycket ork jag har kvar. Det jag berättar på bloggen är ju en bråkdel av hur livet är och hur jag mår, jag är så trött.Vem skall bråka åt mig?

angelica, du skulle nog också varit i det "blå inlägget" minns din vackra bild, nu missar du mina.

Lena sa...

Jag hakar på och håller helt med dig. Jag har precis fått min sjukpenning sänkt, trots att jag faktiskt arbetsprövar och ska utöka till 75% i dagarna. Jag är således på väg tillbaka ut i arbetslivet. Trots detta är jag inte värd min vanliga ersättning. T.o.m. handläggaren på arbetsförmedlingen, som står som mellanhand tycker att något tokigt skett. Hon bad mig kolla upp det hela, vilket jag ska göra så fort jag är hemma igen från båtsemestern.
Stå på dig, vännen!
KRAMEN!

Fritt ur hjärtat sa...

mors deka, det värsta är väl att det tar så mycket kraft. Tänk vad jag drömme rom att gå till jobbet och be alla handläggare dra åt.. pepparn! Men jag KAN inte!! Men jag skall stå på mig, det är absurt!!!