fredag 26 september 2008

Show and tell, Fredagstema

När ni läser det här ligger jag nyopererad på sjukhus, kommer alltså inte att svara på kommentarer i brådrasket, men snälla kommentera ändå, om inte annat för varandras skull!! Jag har skrivit flera tema så återkom även om ni vet att inte jag är med på riktigt:-)

Väggar - fula/vackra, vad finns på väggarna, vad säger väggarna om dig, ungefär så säger Petra om veckans tema. Jag är rätt förtjust i mina egna väggar, eller kanske snarare tavlorna därpå men jag ville som vanligt tänka större. Sagt och gjort på vingliga ben och med kryckor gav jag mig ut på "Mission impossible" jag ville fotografera Sveriges vackraste vägg! Jo vi har den här i Uddevalla, enligt mig i alla fall:-) Jag talar kryptiskt om Bohusläns museum, ett hus som alltså inte bara är fantastiskt på insidan, utsidan är en helt egen upplevelse Jag undrar ofta hur många som stannat och studerat den?!
Jag och mina pojkar gör det ofta, vi hittar hela tiden nya bilder som roar och berör. Kanske borde jag vetat mer om arkitekt, design och konstnärer... men vem vet kanske får jag hjälp från oväntat håll:-) Håll koll på om Gunnar lämnar någon kommentar, han kan och vet allt :-)

Helheten på ett ungefär, jag kan inte på något sätt göra den rättvisa. Efter helheten följer alla detaljer. KOLLA!!
Bohuslän vid havet med odlingslandskap.

Recept på Äggost.



Kulturhistoria, fiskare, Landskapsblomman Vildkaprifol och skrönor om sjöjungfrur.


Små tokiga detaljer med kloka budskap!!

SER NI SVERIGES VACKRASTE VÄGG!!

11 kommentarer:

Cecilia sa...

Hoppas allt gått bra för dig och att du efter omständigheterna mår BRA.Jag har varit på museumet ett par gånger men har aldrig tänkt på dess väggar.Vad häftiga de är.Har de alltid sett ut så är?
Vore roligt att få veta mer...kanske kan leta upp information.

Annika sa...

Hoppas att du mår bra idag, Simone. Iallafall så bra du bara kan efter operationen.
Väggen är klart cool. Klart coolare än de väggar jag visar upp idag:-/.
Nu önskar jag dig ett snabbt tillfrisknande!!
Kram!

Marianne sa...

Ja, i dag är det fredag och nu har det väl gått i alla fall någon dag efter själva ingreppet, så jag hoppas verkligen att du redan känner dig aningens bättre, helst topp, men det vet jag ju är omöjligt. Nu är det i alla fall bara bättre som gäller för varje sekund som går, även om det är kämpigt i början! Och jag hoppas att det är jättetoppen personal som sköter om dig. Är de dumma kan du hota dem med att jag kommer och skäller ut dem! Tänker på dig hela tiden!

Vilken fin vägg! Jag hade ingen aning om att det fanns en så vacker vägg i Sverige! Hoppas att Gunnar kommenterar och berättar mer, annars får jag väl googla : )

Kan berätta att jag har varit ute och rensat ogräs ur krukorna med boganvilla (jag kan inte stava) och snirklat in dem i staketet som omgärdar entréaltanen. Så ska det förhoppningsvis bli lite fint där. Nu har jag bara sopande och skurande kvar där för dagen. Men det är hett, 35° i skuggan och just där finns inte tillstymmelse till skugga utan det är mitt i solen. Så just nu har jag en kaffe-med-väggar-paus.

Hoppas din man går in här och printar ut vad vi skriver till dig så att du får lite hälsningar.

Här kommer mängder med krya-på-dig-kramar från solens och kamelernas land!

Petchie75 sa...

Åh, jag håller tummarna att allt har gått bra den här gången! Tänk att du planerade ditt inlägg så långt i förväg och var ute och tog foton också - tack!! Det är verkligen en spännande fasad på muséet, jag blir så nyfiken på Uddevalla genom din blogg.
Stora kramar!!

Anne sa...

Jag hoppas operationen gått bra, att du med tanke på omständigheterna ändå känner dig pigg och mår bra!
Väldigt fina väggar, det kanske är Sverigrs vackraste vägg. Tänk att man kan göra så mycket med en vägg, få det till ett konstverk...

Anonym sa...

Jättefint ju!! håller tummen för dig.

Lullun sa...

Och så kom jag förbi efter ännu en veckas uppehåll. Snart får jag dock mer tid, men då (som nu) är ju du inte här. Hoppas att operationen gått bra och att tillfrisknandet går snabbt och bra denna gången. Håller tummarna!

Och museumsväggarna: FINA, kan man säga annat?! Ska nog ta och inspektera dem lite mer nästa gång jag har vägarna förbi.

Och kvällen med Lill-Babs, vad KUL att det blev så otroligt lyckat!! :-)

Stora krya på dig kramar från Grönland!

Marianne sa...

Söndag i dag och jag hoppas att det går framåt med stormsteg för dig och att du känner dig MYCKET bättre nu!

Anonym sa...

oj, det var vägg, som heter duga det!
hoppas att allt har gått bra och att du mår massa mycket bättre nu!

Gunnar Klasson sa...

Som numera (fr o m idag) f.d. anställd vid museet måste jag erkänna att det är inte ofta jag höjer blicken och tittar på denna vägg. Men då jag gör det är det alltid nya saker jag upptäcker. DEt är keramikern Lillemor Pettersson från Stenungsund som komponerat museiväggen. Teglet brändes vod Torreby tegelbruk i Munkedal och jag har hört tegelmästaren berätta om samarbetet med konstnären. Inledningsvis hade de svårt att förstå varandra men slutresultatet är ju lysande.
På några ställen är det vita utfällningar ur teglet. Det är salt och inget annat. Det kan man lätt konstatera genom att väta på fingret, ta på det vita och sedan slicka på fingret igen.

Fritt ur hjärtat sa...

Cecilia, det är ok. Väggen har alltid sett ut så, den är väl värd ett besök bara den!

annika, tack, visst är den cool!

marianne, tusen tack! Jag blir lyclig av din berättelse om bouganvillan, det är livselexir för mig. SNart är jag till baks till mina urnor.
Väggen, jag ger mig fanken på att det är Sveriges snyggaste!!

petra, du vet var du har den perfekta guiden om du kommer:-))

anne, visst är det fantastiskt, en hel vägg som ett konstverk. Men jag tror få ser det...

barbamorsan, tack, visst är den fin.

lullun, tack, NÄR du kommer går vi dit och kollar tillsammans!!

marianne, onsdag och jag är på G.

leopardia, tack det är bättre. Väggen, visst duger den:-)

Gunnar, tack! Jag undrade så vardför du inget sa....Man kasnke skall kolla om hon gör smått och säljer, det kunde vara kul att ha!!
Lycka till med "nya" jobbet.