söndag 26 oktober 2008

Gammal ÄR äldst!!

Lite nervös var jag igår, vi skulle på "Gammal är äldst" sonen på 11 år skulle med och vi skulle ha gäster jag inte träffat, mycket på en gång. Sonen oroade jag mig inte så mycket för, men ibland är det inte lämpliga replikskifte på ståupp, kanske han inte skulle hänga med...

Gästerna var (är) en arbetskamrat till maken och dennes fru, egentligen borde jag inte vara orolig för maken har hittills aldrig bjudit hit någon otrevlig;-) men man undrar ju om man har något att prata om. Jag behövde inte oroa mig, det blev sent i natt men massor av skaldjur och vin i mängd...fast jag måste vara lite försiktig eftersom jag måste komma ihåg att avlasta och kunna köra rullstolen genom dörrkarmarna och inte på dem:-) Det gick bra:-) Väldigt trevlig blev det!

Vi såg "Gammal är äldst" tillsammans och jag lovar att jag inte skrattat så mycket i år! De tre ståupparna visar var skåpet skall stå, inget flams pang på rödbetan bara! Det gör narr av sig själva, sin generation och de gör narr av de yngre. De pratar minnen, om hur det var i början av karriären med 5 ointresserade pers i publiken. De pratar om barn i olika åldrar om manligt och kvinnligt, jag och många med mig skriker av skratt. Att känna igen sig i det de berättar är vansinnigt roligt.

Sonen hängde med bra, vi började slappna av och förstå att det skulle funka, lite underbältetskämt men det klarar han. Men så var Babben på scen och hon pratade om Gotland och medeltidsveckan, då sa hon några småelaka meningar om "lajvare" sonen (betänk att han är 11 år) kände sig personligen påhoppad....Innan jag och fadern hann blinka hade han slängt iväg den argaste blick han har, vi snackar mord i blicken, för att förstärka pekade han finger. Inte högt inte inför alla, lite mer diskret i knät.

Fatta att vi nästan dog, ibland får man skämmas för sina barn:-) mor och far kastar sig över sonen och trycker ner fingrarna med några väl valda ord. Så gör man bara inte!! Vi var inte snabba nog. Adde och Lennie som satt snett bakom Babben såg detta och det blev en rolig dialog och episod, sonen fick svara och stå i centrum ett tag. Han klarade det bra, även om orsaken inte var så värst bra, man ska inte uppmuntra någon som visar obscena tecken.

Jag hade ont i magen och ansiktet av allt skrattande när det hela var över och de blev inklappade tre gånger. Så otroligt bra de var. Föreningen tackade dem med blommor, vi vet att det är onödigt för de bor på hotell, men gesten är fin och det är lika mycket för publiken. Babben kastar direkt iväg sin bukett, den kom inte så långt, den hamnade hos mig:-)) Adde kastar sin lite längre men Lennie går fram till scenkanten och ger sonen sin bukett, den skall lajvarn ha sa han och log. Nu står två väldigt fina buketter här hos mig, jag borde förmodligen delat med mig.... men det är så mycket man borde:-)

Efter denna vansinnigt roliga föreställning kan man bara konstatera att Gammal ÄR äldst!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror grabben har humör! Tack för att ni kom och förgyllde vår kväll!

Fritt ur hjärtat sa...

Hej Babben! Tack för igår, ni var verkligen superbra! Ni förlängde nog mitt liv med ett antal år. Sonen skall tas under herrans tukt och förmaning;-) Tusen tack och hälsa Adde och Lennie!

Anonym sa...

Waow! Läser Babben din blogg!?!?
Mäkta imponerande. Kan bara instämma - det blev en kväll man kommer att ha gott av länge. Särskilt roligt eftersom jag hade bjudit så många nära o kära, som trots höga förväntningar blev glatt överraskade (o väldigt tacksamma för att jag valt så bra presenter). Vi var ju i åldrarna 11 till 65 o de tre "gick hem" hos alla. Det är storhet! 11 åringen var sååå glad över att Lennie pratade med henne. Och Babben, om du läser detta också så vill även jag tacka, inte bara för den här kvällen utan för alla andra tillfällen du/ni har spritt glädje till oss, det enda vi möjligtvis saknade var din sång - för du sjunger ju också himla bra. Men det kanske blir nästa gång?
Hälsningar från "systrarna" (som inte alls var släkt)m.fl.på andra raden.

Fritt ur hjärtat sa...

busan, nja jag tror inte Babben läser min blogg, men jag undrar som bara den hur hon hittade mitt inlägg. Kanske bara goglade på gammal är äldst?!
Jag trodde först någon skämtade men det leder bakåt till hennes hemsida så det är allt sant.
Vi var ju också många, jag hade köpt 13 biljetter, håller med om att det är riktigt bra presenter! Vi fortsatte skratta efteråt hemma hos oss. igår var jag på möte om kyrkovalet och det blev gapskratt när någon sa skåne... vi som varit på östrabo tittade på varandra och sa, det är de där nere va??, detta lever vi på länge!!
Jag skrattade också gott åt er systrar, eftersom du inte har någon syster:-))

Anonym sa...

Hm, fler än man nog anar googlar på sitt namn och aktuellt ledord!

Hi hi, tänk vad olika det är! Kul att din pojke tydligt markerade vad han tyckte. Men mina barn skulle ha dött om de blivit uppmärksammade från scenen så där och dyrt och heligt lovat att aldrig gå med på något dylikt i framtiden! De har det nog från mig, jag brukar spela död när någon försöker ägna sig åt publikförnedring för att höja underhållningsvärdet från scenen. Min största succe i den branschen ägde rum på Cork Opera House där de två "komikerna" till slut gick i cirklar runt mig pga de dåliga vibbar jag sände ut. En av dem kom fram till mig efteråt. Vi berömde varandra, han för min skicklighet att skicka ut signaler, jag för hans förmåga att snappa dem och inte göra en rolig grej av dem. Han menade att det var en del av hans professionalism att se när någon i publiken inte vill vara med och respektera det. Jag menar att det är en förmåga som 99 procent av aktörerna i genren inte besitter eller struntar i att använda. Och därför går jag förstås aldrig på sådana föreställningar där man vet att man kan riskera hamna i de där situationerna.

Fritt ur hjärtat sa...

annaa, jag tycker ofta de märker om man vill eller inte, ibland blir det platt fall och då lämnar de en åt sitt... tycker också de avfärdar de som verkligen vill, ibland är ju de värst så att säga. Jag hoppas sonen tyglar sina instinkter i fortsättningen:-) annars räds han inte för uppmärksamhet, han är väl lik sin mor:-))

Lena sa...

Superkul! En fjäder i hatten till dig för kommentaren av Babben. Kul, kul!
KRAMEN!

Fritt ur hjärtat sa...

Mors Deka, det var onekeligen roligt! Sonen lever på det än:-)