fredag 27 februari 2009

Show and tell, Fredagstema

Enkla regler för att vara med i Fredagstemat. Du länkar till den som har temat, idag jag. Skriver ett inlägg gärna med bilder, show and tell:-) Lämna en kommentar hos så många som möjligt som deltar. Dina kommentarer genererar kommentarer hos dig själv. Jag besöker alla jag vet är med. Är min lista inte komplett säg till så fyller jag på. Listan går att kopiera, länkar och allt följer med så all KAN ha listan under sitt inlägg. Min sista fredag men ingen har tagit över i mars!!! Vem vill??? Det är lite jobb men väldigt roligt!! Kom igen nu. Vem tar över?? Nu vet vi! ERICA tar över!! kul:-)
Så dagens tema.
Oumbärligt, hur tänkte jag?? Så svårt! :-) typiskt mig! Jag tänkte väl skriva om dosetten, matberedaren, kupévärmaren och min CD-samling. Familjen och goda vänner. Kanske lite om naturen som omväxling och böcker:-) Det gör jag inte! Det finns väldigt lite saker i livet som är oumbärliga. Jag låter hjärnan ta ett varv till....
Bestämmer mig för att
är oumbärligt:-) Det fina med språket är inte bara att det ger möjlighet till kommunikation människor emellan. Det finns kärlekens språk, ilskans höga toner och humorns underbara klang. Däremellan ett oumbärligt spektra som på en konstnärs färgpalett. När jag tänker samtalar jag med mig själv, fantastiskt.

Jag är fascinerad av språk. Hur språket låter när jag besöker andra länder. Vilka ord som är lika, besläktade, används i flera språk. Språket och dess utveckling är också en historisk tidsresa. Lättast ser jag det genom t.ex. Ordspråk. Hur många av oss minns inte broderade bonader i någon äldre släktings hem. Snirkliga bokstäver förmedlade ord man knappt förstod.

"Egen härd är guld värd"

t.ex. Tror ni dagens ungdom känner in ett endaste dugg i det ordspråket? Ändå vet vi att sexhundratusen studenter går ut i vår och möter etthundratusen bostäder. Innebär kanske några hundratusen i kö. Så sant, så nära men ändå så långt ifrån. En egen härd, önskar de sig det tro??
Eller det här, passar väldigt bra hos mig idag......... lånad bild

Jag hittade en underbar sida med gamla broderade bonader, hade gärna publicerat dem alla:-) Ni får klicka själva istället. På Simre´s sida hittar jag fler ordspråkstavlor. Minns ni dem??

Språket berättar om utveckling. En del säger att språket försämras och försvagas. Svenska ord byts ut och vi blir mer internationella. Idag chillar ungdomen, vi tog det lugnt. Idag dissar de musik vi sågade. Det finns naturligtvis språkutveckling jag inte gillar också. Jag tycker t.ex. det är otroligt roligt att läsa svenskaböckerna från 20-talet där boende på söderhavsöar benämns som hottentottar. Det var vad man hade information om då. Man skapade uttrycken utifrån sin information. Att ett helt bostadsområde i Stockholm heter negern är inget rasistiskt eller elakt, det ligger ingen värdering i namnen, det är historiskt viktiga pekpinnar. Idag lägger folk in värderingar och påstår saker man aldrig menade. En tråkig utveckling.
Mer tråkigt tycker jag att acceptansen för könsord är. I skolorna är tilltalet tufft, hora protesteras detfortfarande högljutt emot men bög är numera vedertaget. Hela tiden förskjuts gränserna. Jag gillar det inte!

Språket lyfter fram händelser och företeelser som varit. Jag som också pratar teckenspråk tänker ibland på ord som försvunnit, för att företeelsen försvunnit. På teckenspråk kunde det vara lätt att förväxla tecknen för indian och kiosk om man var lite för snabb. Ordet kiosk används inte idag, för det finns inga kiosker. När gick du till kiosken sist??

Det läggs också in nya ord i ordböckerna, oftast med knytning till företeelser, curlingförälder... att göra en Sverker. Så vad vore världen och livet utan språk. Att älska och hata;-) Oumbärligt är det, i alla fall för mig.

Fler fredagsbloggare finns här: Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra , Anna-Saltis, Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, emma, jennie, musikanta, sara, underytanjag, marskatten, l ena w, västmanlandskan, tätortstimotej,

33 kommentarer:

Emmama sa...

Jättekul tolkning du fick till! Språket ändras och det är både viktigt, roligt och kan vara lite ledsamt! Ordspråk är fantastiska och det ligger så mycket i dom! När människor möter världen och ser vilken betydelse ord och uttryck kan ha för andra är det viktigt att visa respekt och ändra sig. Negerboll är ju det bästa exemplet (som jag gärna återkommer till). Namnet är inte skapat av elakhet eller rasism men när det uppenbart upprör människor måste det vara viktigare att vi hittar ett namn alla trivs med än att slåss för att få säga det man alltid sagt. Naturlig utveckling! :) Enkelt! :)

Iblandningen från utländska språk i svenskan är också kul att läsa om och tänka på. Min svensklärare på gymnasiet varnade för en utarmning av det svenska språket och samtidigt som jag älskar hur språk blandas (när det ska passa nya grupper av människor tex) är det ju också synd hur gamla svenska uttryck försvinner. Min mormor och morfar säger massor av saker som jag aldrig skulle höra en person i min ålder säga, smarta fyndiga ordkombinationer som jag vill ha kvar. Oj, finns mycket att säga men jag gillade din tolkning! Kul!

Kram!

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Jag är också intresserad av språk och ordspråk och det är spännande med nya ord! Ha en fin helg.
(Jag har funderat på vilka ämnen jag skulle välja om det var min tur men oj vad svårt det är! Jag vill helst inte vara värd just nu i mars eller april för jag kommer att ha fullt upp med flytt och har kanske inte ens tillgång till datorn periodvis... Hoppas att någon annan är sugen för det är jätteroligt med show and tell!)

Annika sa...

Det roligaste som finns är att översätta ordspråk och talesätt till engelska. Det blir så fel!!
OCH KUL!!
Med direktövertsättning alltså!!
Visst är språket oumbärligt i alla former. Vad vore vi utan det?
Simone, jag hade gärna tagit temat i mars, men det går inte...Har så mkt på min lista med resor över atlanten och annat att jag får avstå.
TACK för alla roliga ämnen du har bjudit på!! Ser fram emot att se vem som tar över...

Erica sa...

Vilket bra inlägg på temat idag :D Hade inte tänkt på det tidigare, men språk är ju faktiskt oumbärligt :)

Mitt fredagstema kommer upp på min blogg senare idag, förhoppningsvis. Kan tyvärr inte gå in på blogg.se just nu och ännu mindre går det logga in... Jag hade lämnat blogg.se/webblogg.se för länge sedan om det inte varit för att jag kunde deras kodmallar så bra. Men jag hoppas att det snart ska gå logga in igen :)

Om ingen annan anmält sig att ta över i mars skulle jag kunna göra ett försök :)
Mail: ericasblogg@live.se

Hoppas du får en bra dag!

Fritt ur hjärtat sa...

emmama,Tack. Att sluta säga negeroll tyckte jag var hyfsat lätt. Det har varit svårare att lära om från "ostkroker" till ostbågar;-) Däremot tyckte jag att man skulle ändra, tabort eller försköna historien om man helt plötsligt bytte namn på ett helt kvarter. Men jag kan ha fel. Det finns mycket i språket som är konstig, roligt och säkert kontroversiellt, allt handlar säkert om ens egen ryggsäck. Jag t.ex säger aldrig någonsin rullstolsbunden. Herregud bunden är man väl inte, man är buren. Hoppas du förstår vad jag menar!! Håller med digom gammal svenska och gamla uttryck, det vore sorgligt om det försvinner. Vi har ett arv att förvalta.

Nilla,tack. Att välja ämne var riktigt svårt. Jag skrev ner 20 ord och filade på det. Svårigheten var alöltså att välja;-)) Ordspråk har så mycket historia, det är en sådan skatt och de finns världen över. Spännande!

Fritt ur hjärtat sa...

Annika, jag hittade en sida där ordspråken översattes, det var oftast helt bortitok;-) Riktigt roligt. Verkar som om vi har en frivillig till temat!!

Erica, kul att du gillar min tolkning. Kul att du vill ta över!! Jag mejlar dig listan med vad vi haft, men låt den inte avskräcka dig. Det är roligt om samma tema dyker upp då och då, man har fler ideer annars blir det en favorit i repris.

underytanjag sa...

Vilket bra inlägg och det är så sant att utan kommunikation är vi ingenting. Trevlig helg!

Cecilia sa...

Vilket bra inlägg du hade återigen.Språket hade jag verkligen inte en tanke på.Trots att det är så intressant med språk!!Dels för att det finns så många sätt som man kan säga en sak på.
Trevlig Helg!

Taina sa...

Simone! Jag säger bara WOW om ditt inlägg! Jag är också fascinerad av språk, trots att jag inte pratar så många själv (finska, svenska, engelska, liiiite tyska). Svenska språket i Finland är ju lite av gammelsvenskan. Kommer så väl ihåg när jag flyttade till Sverige och sa bokhandel i pluralis och alla tittade på mig! Jag sa boklådor för SÅ hette det då! Siffran 18 uttalas fortafarnde aderton i Finland. Vackert tycker jag.
Önskar jag kunde fler ordspråk.
Ha en fin helg.
Kram!

Marianne sa...

En så finurlig tolkning du har gjort! VISST är språket oumbärligt. Jättebra skrivet!

Men du, visst finns det kiosker! I alla fall i Stockholm. Visste du förresten att ordet kommer från turkiskan, köşk som betyder fristående liten paviljong.

Kram och ha en skön helg!

Anonym sa...

Det är riktigt kul med ordspråk. Sidan om bonader skall jag absolut besöka. Trevlig helg!

Västmanländskan sa...

Vilken intressant inlägg på temat. Många kloka ord.

Fritt ur hjärtat sa...

Under ytan, tack. Nej vi är inte mycket utan språk.

Cecilia, tack. Kanske återigen det där vi tar för givet, som vi inte tänker på.

Taina, tack! :-) Jag är inte särskilt duktig på språk, men jag har visst språköra. Gillar dialekter, och gamla uttal. Det finns bra och roliga böcker om ordspråk.

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, kul att du gillade tolkningen. Jag tänte så det knakar;-) Nja kiosk i Uddevalla har vi en kiosk kvar mot massor när jag var liten. Aldrig hör man en unge som vill till kiosken för att köpa godis. Liten paviljong passar ju utmärkt!

maisoui, tänk att det finns orsprå för alla tillfälle i livet! Sidan me bonader var ett fynd.

Västmanländskan, tack!!

Mia sa...

Vilken bra tolkning! Vad skulle vi göra utan språket!? Man kan dela med sig och förmedla sig. Och lär man sig andra språk så öppnas en helt ny värld. Ha en underbar helg och ta hand om dig.

Grekland nu sa...

Huvudet på spiken! Visst är språket oumbärligt, så oumbärligt att jag inte ens kom på det när jag funderade. Tack för den vinkeln! Förresten, har försökt flera gånger att kopiera in listan med alla temabloggare, men lyckas inte, hur gör man??

StrandMamman sa...

Vilken fin vinkling på oumbärligt!! Språket - javisst! Man känner sig ju nog väldigt väldigt liten och bortkommen då man reser till ett land där man inte kan göra sig förstådd på något av de språk man själv behärskar, kan inte kommunicera, kan inte förstå vad de säger.

Tack för den här månaden, du hade gjort bra val! Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Mia, Tack, ja vad gjorde vi utan språket. Språket är nyckeln till så mycket!

Ingabritt, ofta är det väl de mest vanliga vi aldrig tänker på som oumbärligt. Språk, luft, vatten, en kram.. Jag vet nte vad jag gör med kopieringen! Gör det varje fredag. Ser till att allt färgas blått men namnen vita tror jag då högerklickar jag på kopiera. Markören måste ligga kvar i fältet.

StrandMamma, tack. När man inte förstår språket är man väldigt mycket i underläge, även om det inte är meningen.. men nog är språket oumbärligt. Det var en rolig månad jag gör det gärna igen om ett tag.

Anne sa...

Vilken spännande och överraskande tolkning av temat. Gillar det du skriver om språk, tänkvärt. Ordspråk och dessa broderade tavlor, som du skrev, något vi alla känner till men kommer vår dagens barn att göra det...?
Jag har t.om. broderat sådana själv, vill minnas vi gjorde det i skolan. Ingen aning hur det ser ut idag, men jag tror inte de gör sånt. Men kanske jag har fel.
Språket måste och ska ju utvecklas, det inser jag och är ingen bakåtsträvare. Vad jag tycker är lite synd dock det är denna svengelska som kommit in så mycket.
Men som sagt, kanske det är som det ska och jag som är en konservativ bakåtsträvare...

Anonym sa...

Verkligen intressant Simone!
Vad jag tycker är lite trist är svengelskan som så många tar till nuförtiden, lite som du skriver, man ska "chilla", jag har svårt för de där uttrycken.
Likadant är det med "fika". Barnen skrattar åt mig, men det är sant, jag säger hellre dricka kaffe och äta smörgås/kaka.
För att inte tala om "macka" det säger jag aldrig.
Guuud så prudentlig jag verkar, men så är det inte faktiskt, lovar!

Sparkling sa...

Vilken smart tolkning, språk är ju verkligen oumbärligt, gud vad frustrerande om man inte kunde kommunicera med sina medmänniskor.

Christel sa...

Kära Simone! Visst är språk oumbärligt och när alla andra språk faller har vi kroppspråket. Jag jobbr ju i skolan och reagerar som du på att starka ord används och förlorar sin mening, iallafall en gemensam mening. Värst är ändå de som har ett så fattigt språk, så få ord (även "svenska barn") att de inte kan uttrycka sina känslor och öka sina kunskaper. Tusen tack för dina väl valda rubriker för februari, min första månad som skrivande på fredagsbloggen, det har varit ämnen som gått att fånga både grunda och djupa tankar med och det har verkligen fått igång oss! Tack, tack och ha en fin helg! Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Anne, mina broderade ordspråkstavlor skänkte jag till loppis för en 10 år sedan, nu ångrar jag mig. Jag är väl också något av en bakåtsträvare, fast det är väl mest för att ma vill bevara...

Marskatten, jag bevarar också de gamla orden även om jag nog fikar en del:-)

Fritt ur hjärtat sa...

Sparkling, jo det vore och är frustrerande. Jag talar ju teckenspråk och det var som en ny värd, så är det med alla nya språk vi tar till oss. Det är dörröppnare;-)

Christel, tack, jag har känt att mina val varit uppskattade det är roligt! Jag gjorde en uppsats om kroppsspråk men 8 djupintervjuer som en grund, oerhört intressant! Läste kommunikation och älskar språk. Att unga har ett fattigt språk skyller jag TV för de är inte alls samma utbildning där idag som på vår tid, idag ska det gå så fort!

Kristallena sa...

Tack för denna månaden Simone. Du har gjort bra fredagstemaval tycker jag. Dina inlägg har också varit kloka och intressanta att läsa. Ha en bra helg!

Petchie75 sa...

Jättebra inlägg om språk och hur oumbärgligt det är! Jag tänkte just på kiosker när vi var hemma i Skåne - det fanns två kiosker i närheten av vårt hus när jag fortfarande bodde hemma... De är såklart båda borta nu :-(
Språk är också något jag tänker mycket på nu när jag är hos svärföräldrarna i Spanien - det är inte alltid så lätt att förstå även om jag tycker att jag har gjort stora framsteg i spanskan. Det känns dessutom lättare att snacka med spanjorer i min egen ålder än med svärföräldrarna - vet inte om de använder fler dialektala ord, eller bara har ett annat ordförråd och snackar om ämnen som jag är så insatt i (på spanska).
Tack för intressanta teman under februari!
Trevlig helg!
Kram

Jemayá sa...

Toppentolkning! Jag är språkmänniska och gillade ditt inlägg skarpt :). Vi säger också kiosk -t.o.m. finskan som ofta hittar på egna ord istället föra tt importera, använder "kioski". Läste om ditt besöd vi dförnedringskassan - jag är så lessen att du ska vara tvungen att kämpa med dem också, som om det inte var tillräckligt med det du har med fysiken. Önskar dig kraft och styrka att orka - stor kram!

photobyjennie sa...

Intressant inlägg!!

Håller verkligen med dig om att acceptansen av könsord är för tragisk. Jag hoppas sonen inte börjar slänga sig med fula könsord....

Anna, Fair and True sa...

Jag gillar också ordspråk men jag är så dålig på att komma ihåg dem! Har en kompis som är dålig på grammatik och stavning men hon är en hejare på ordspråk av någon anledning :)

Jag är nog lite konservativ när det gäller språket men jag har större förståelse för nya ord och uttryck än när grammatiken förändras. T ex att folk mer och mer använder engelskt genitiv (dvs apostrof s) fast det är krångligare än svenskans enkla s! Hoppas att det fortsätter vara inkorrekt! Detsamma gäller särskrivning! Usch!

En hel del kiosker finns det fortfarande, i alla fall i Stockholm! Men den på vår gata har blivit, till allas vår förtjusning, en thaikiosk. Mums! Sedan har vi 7 Eleven när men det är ju inte en kiosk tekniskt sett.

Saltistjejen sa...

Oh vad roligt och bra ditt inlägg var!! Jag fascineras också av språket. Att kommunicera oavsett på vilket sätt man gör det. Språk tror jag är en av de grundläggande sakerna för vår överlevnad faktiskt. Att på något vis kunna kommnuicera.
Och sjölvklart är språket ngt som ständigt utvecklas, förändras. Det är ytterligare en del som fgör det så fascinerande. Som du skrive så är det ju en typiskt spegling av tiden. Tidsandan. Olika ord och uttryck försvinner, förändras. på gott och ont. Men det är detta som gör språket till något ständigt levande! :-)
TACK för dina teman denna månad! Jag tycker de varit jättebra. tyvärr hann jag ju inte med Nästmast hjärtat, men så är det.
Kram!!

Fritt ur hjärtat sa...

Kristallena,Tack det har varit en intensiv tankemånad;-)

Petra, jag har fuskat med spanska lite också men la ner av tidsbrist. Det är väldigt roligt att ta till sig fler språk. Även om det är svårt när de pratar både fort och med dialekt.

Fritt ur hjärtat sa...

Jemaya, tack, både för beröm och tröst.Finska skiljer sig så otrolig från S DK N att det blir spännande bara för det! Finlandssvenska tycker jag är vackert och det tror jag vi kan tacka Marc Leevengod för.

photobyjennie, Tack, förskjutningar av acceptansen är ett aber. Nu heter TV program Böglobbyn och invandrare säger svenne och blattar om sig själv. Jag har svårt för det.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, F.T, jag vet inte om jag är konservativ, lite kanske..Har ofta allt för brått när jag skriver och ser stavfel först efteråt t.ex. Särskrivningar gör jag en del omedvetet. Gramatiken är jag dålig på. Men jag förstår inte varför alla idag skriver "våran" det heter vår, i vilekn böjning som heslt. Det stör mig...
Ordspråk, jag hade en farmor som rabblade ordspråk så de jag hört hela livet sitter.

Salitis, det har verkligen känts som om jag fått mycket kred för mina temaval. Känns väldigt roligt! Språket och hur oumbärligt det är fick jag nog störst insikt i när jag arbetade med barn. Där hände det att barn saknade språk. Att knäcka koden till vilket språk man kunde använda till dem var en enorm utmaning. Det var också där jag lärde mig teckenspråk, knäcker man koden öppnas en ny värld och det är en ynnest att få vara delaktig. Utan språket är vi inte mycket minsann.