måndag 30 mars 2009

Mässrapport. Fortsättning på fredagen.

Inköpen blir det bestående intrycken från fredagen på mässan. Samlade i fåtöljen kunde jag inte begripa hur jag skulle få allt med mig.
2 Getingfällor, modell ganska stor.
1 Sekatör, med tresteg.
2 Trädgårdshandskar.
1 sifferskylt till huset.
5 stora knölar Japansk Underblomma.
4 Dagliljerötter.
1 påse med 10 rötter för Fackellilja.
1 Groda
3 Helleborus

Med tanke på att en arm går åt till kryckan och att armen som då blir kvar är den som gör ont, hade jag verkligen huvudbry. Jag lät det stå i fåtöljen för vidare fundering. Fredagen hade mer att bjuda på.

Alldeles vid 2 snåret hade jag tagit pendeln i till centralen igen. Bloggträff, med
Marianne i Kairo. Ni som läst här vet tag vet hur otroligt stöttande Marianne varit under min sjukdomstid. Det är inte nog med att hon har en oerhört läsvärd blogg alltså, hon är omtänksam mot andra också. Att möta Marianne föresgicks inte av någon nervositet eller så, jag hade på känn att samtalen skulle flyta. Det var som att träffa en vän man känt länge. Vi tog en macka på centralen och min allt för korta tid var fort slut. Det var en givande träff såklart. Inte bara för att faktiskt få träffa någon IRL, utan också för att man kunde prata lite om det som man inte bloggar om. Bloggträffar är verkligen roligt. Tack Marianne för en trevlig stund.

Tillbaks ut till Älvsjö och jag förberedde mig för glöggpartyt som skulle bli på Söders höjder. Vid 16-tiden friskade vinden i rejält. Strax därpå kom nederbörd. Snöblandat regn. Jag tog alla kläder jag hade med mig:-) Finns inget värre än att frysa. Hade inga långkalsonger men det blev dubbla sockar och sammanlagt 6 lager med tröjor,kavaj, fleece och jacka. Halsduk och vantar. Någon tanke på att inte gå fanns inte. Vid halv fem stod jag innanför dörrarna på Älvsjö station. Där mötte jag 2 forumister. Malena och Lollo, de skulle se till att jag inte kom bort påväg till söder. På söders station mötte fler forumister upp och vi var nog en 8-10 personer som gick i samlad trupp mot glöggpartyt. Det hade börjat snöa rejält, och det låg kvar. Halv sex klev vi in på kolloniområdet då snöade det rejält. Dåligt väder hindrar inte trädgårdsgalningarna så närmare 30 personer minglade.
Det bjöds på glögg, pepparkakor med mögelost och ostbågar med chillismak. Uteserveringen var ett problem men med hjälp av vaxduk gick även det bra. Man anar vilken oas det här är på sommaren. Terraserat och häftiga lösningar. Definitivt ett ställe jag gärna besöker igen. Helst under bättre väder då...I någorlunda samlad trupp gick vi sedan till Orienten där det var förbokat för 50 personer. Trångt, gemytligt och massor av roliga möten.
Här delar av sällskapet vid mitt bord. Forumets populäraste kåsör höll tal och stämningen stod högt i tak när ordet trend kom att diskuteras. Maten var god, stället bra. Så det blev en riktigt lyckad forummiddag. Detta min första gav mersmak vill jag lova. När jag bröt upp någon gång efter tio var jag trött så jag höll på att störta. Kappan var så blöt och det var hemskt att klä på sig allt det blöta. Men jag är glad att jag hade tagit allt! Jag frös inte.

En station var precis där restaurangen låg så jag tog adjö och gav mig av. Åka tillbaks till Älvsjö behövde jag ingen guide för tänkte jag.....väl inne på stationen såg jag en del tåg åt rätt håll på informationstavlan. Det var inte utsatt något spår så jag slog mig ner och väntade. Vågade ju inte åka ner på ena spåret om tåget sedan skulle gå från andra. Jag väntade och väntade. Andra som brutit upp från sällskapet morsade glatt när de gick förbi, alla visste vart de skulle. Inte jag.... Efter ett tag kom Kristina från småland förbi. Hon stannade och frågade vad jag väntade på. Låt er inte luras av nicknamnet småland, hon är ditflyttad, en inföding alltså. När hon hörde mitt dilemma kunde hon berätta att jag kunde ta vilket tåg som helst från de och de spåret, alla går åt ett håll och passerar Älvsjö, därför skrivs inte spåret ut. Där kunde jag suttit ännu om hon inte räddat mig!

Blöt in i märgen kom jag sent omsider till hotellet och alla kläder fick samsas i badrummet på handukstorken. Det vore ju lämpligt att ha torra kläder att resa hem i. Den natten sov jag som en stock!
Med detta är själva mässbesöket redovisat:-) Hemresan var trist, vad annat... Jag skulle handla en enda sak, var tanken. Snödroppar. På mässan fanns inte en enda! De jag såg var hos Kenneth på kollonilotten och inte ens jag kunde med att gräva upp några där:-)
Packningen så.....jo det gick men nästa år vill jag nog ha bil. En bra bagelady blir jag aldrig:-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intensiva och roliga dagar förstår jag! Jag ser att det blev både nummerskylt och groda!;)
Idag lyser solen här, riktigt vårfint!
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, jo jag köpte groda där du köpte din, fast modell större då. Nummerkylten var halva priset på ett annat ställe så då klippte jag till! Intensiva, underbara dagar. detta vill jag göra om.

Anna, Fair and True sa...

Tur att du hade dramaten!
Glögg i slutet av mars?! Iofs var ju vädret mer som decemberväder så..

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, jovisst var glöggen framkallad av vädret. Från början sa vi allt en fördrink, kasnke ett glas vin. Men men Stockholm visade sig inte från sin bästa sida. Väldigt glad att jag fick låna en dramaten!