måndag 6 april 2009

Visst är det skillnad.

Är det någon skillnad på Socialdemokraternas och Moderaternas politik?

"Alla ska med" var Socialdemokraternas paroll inför valet 2006. Det föll inte folk på läppen och man förlorade stort. Man hade inte lyckats redovisa någon slagkraftig framtidspolitik sas det.

"Bekämpa utanförskapet" sa Moderaterna. De drev en jobblinje och alla skulle med. Ingen utanför. Egentligen samma paroller men med olika ord. Precis som namnen Arbetarpartiet. Eller Nya arbetarpartiet. Svenska folket krävde en förändring och Reinfeldt lade till ett "nya" och stod som segrare. Det första Moderaterna gör är att ge sig på A-kasan. A kassan är en försäkring som arbetarrörelsen kämpat för i många år. Det är en försäkring som vi själva betalar in till. Genom att sänka den får Moderaterna fler i arbete påstår de. Hittills har jag inte sett en enda rapport som visar att den sänkta A-kassan fått fler i arbete.

Moderaternas politik visar att de som inte har ett jobb, inte är lika mycket värda som de som har ett jobb. Därför får dessa betala en högre skatt. Moderaternas partiledare Fredrik Reinfeldt väljer att enbart fokusera på dem som har arbete.

Moderaterna var snabba att avveckla vuxenstudier, ams-åtgärder och man minskade kraftigt på arbetsförmedlingens resurser. Det höjs röster om åtgärder i dessa enorma varsel och uppsägningstider. Först agerar de inte alls. Efter påtryckning ger de med stor medial uppståndelse och bevakning, några miljoner extra. Faktum är att då är man inte ens uppe i den nivå det var när man började skära. Några extra pengar kan man alltså i realiteten inte prata om. Det är och förblir en nedskärning. Reinfeldt påstår till och med att det inte är något underskott på utbildningsplatser. Det finns lediga platser på högskolan. Jag skulle vilja se den arbetare som stått på linan i ett halvt sekel, som kommer in på högskolan. Detta är ett direkt hån mot arbetaren.

Socialdemokraterna säger att de som haft otur att mista jobbet ska ha oförändrad
A-kassa. Socialdemokraterna vill möta finanskrisens verkningar med arbetsmarknadsåtgärder. Satsa på utbildning så att de som blir uppsagda utbildas medan konjunkturen vänder. Ge kommuner och landsting mer pengar och se till att servicenivån inte påverkas i kristider, samtidigt som man inte tvingar ut fler i arbetslöshet. Socialdemokraterna ser A-kassan som en del av det svenska välfärds-samhället och anser att människor ska ha en rimlig ersättning under tiden man är arbetssökande, på vägen tillbaka till ett nytt jobb eller i studier. Socialdemokraterna utgår från att människor vill göra rätt för sig och faktiskt arbetar.


För mig är det skillnad. Tydliga skillnader till och med. Fler skillnader skriver jag om snart....

7 kommentarer:

Annaa M sa...

Så sant, så sant. Det blir en hård valrörelse!

Birgitta sa...

Ofattbart att Moderaterna går framåt! Alla tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig........
Än så länge vinner de flesta på jobbskatteavdraget

Fritt ur hjärtat sa...

Annaa, ja just nu önskar jag att jag hade miljontals läsare för jag tror jag för ned det på en nivå vi alla klarar att prata om. Det är det här vi måste visa!! Det blir mycket hårt, jag ska göra det jag kan.

Birgitta, visst är det ofattbart. Därför tänker jag att vi som skriver verkligen kan få folk att inse det som kasnke inte är självklart för alla. Kanske kan vi ge någon lite nya infallsvinklar eller argument.
Mer i plånboken var det som gällde. Inte vårt gemensamma ansvar för vårds, omsorg och skola. Skrämmande tanke.

Piss off sa...

Det är en himmels vid skillnad för mig oxå!!

Jag kan inte begripa att Moderaterna fortsätter att öka???
Vad för folk är tillfågade i undersökningarna??

Inte fan kan det vara sjuka och arbetslösa i allafall.
För är det det så finns det inget hopp för mänskligheten!

Jag menar, bara för att ganska många ogillar Mona Sahlin så kan man ju inte rösta på Moderaterna???

Eller gör hur fan tänker folk???

Jag fattar ingenting.............allt är upp och ner vända världen snart!
Ha en bra dag!

Fritt ur hjärtat sa...

Sickan, det är därför vi måste fortsätta skriva och berätta!

Patrik sa...

Men hur kommer det sig då tex att sossarna inte kan lova en återställning av a-kassan vid en rödgrön valseger? Och hur kommer det sig att sossarna i Uddevalla försökte få igenom en nedskärningsbudget bara marginellt bättre än den alliansen lade? Att tro att servicenivån inte påverkas i kristider bara vi har ett sossestyre är minst sagt naivt.

Fritt ur hjärtat sa...

Patrik, Socialdemokraterna kommer att "reparera" de socialförsäkringssystem som finns. I olika steg men till en nivå som var innan nedskärningarna. För mig är det självklart att Den moderatstyrda regeringen måste bort. Då krigar jag sannerligen inte mot det självklara alternativet. Det tycker jag är naivt.