söndag 5 juli 2009

Dålig på kidnappning, bättre på annat.

Fredag kväll gick allt över styr. Maken började planera för att gå på Bluesfestivalen. Jag trodde jag undanröjt alla hinder...ingen kunde hjälpa till med båten. Bästa vännen skulle inte på Bluesen. Fanns inget att göra mer än att säga som det var. Sorry älskling, imorgon är allt inställt. Du ska packa en väska och följa med mig. Inte vidare värst mycket kidnappning... Men men. Redan vid 12 tiden anlände vi Göteborg och lämnade väska och bil på hotellet.

Det låg mitt i smeten. Gångavstånd till allt.
Hotel Vasa var ett litet mysigt familjehotell. Dubbelrum med takutsikt, fransk balkong och jacuzzi för två, inte fel. Men det var ju inte hotellet vi skulle vara på.
Intog sedvanlig fika på Café Husaren. Därefter strosade vi i Haga. Köpte kryddor och kollad antikviteter. Jag gjorde Myrorna ordentligt, letar efter en golvlampa...hittade ingen. Hoppade på en spårvagn och in mot Avenyn.. Strosade där och började längta efter lunch. Hade siktat in oss på ett Thaiställe på Drottninggatan men uteplatserna där var alla upptagna så vi fick tänka om. Gick ner till NK och i bottenplanet där fanns en liten servering. Kanske dyraste lunchen jag någonsin intagit. Men det var det värt för att få sitta i deras kylda våning ett tag. Vi nästan kokade av värmen som dallrade mellan husen. Efter maten kunde man hoppats på mer energi. Hos oss blev det tvärt om. Intog hotellet för en powernap. Vaknade till och slog i svalt vatten i jacuzzin. Det var så uppfriskande. Stärkta tog vi så en promenad till för att komma till Kungsgatan och en Grekisk restaurang vi blivit rekommenderade Hette Galini, men hade precis bytt namn till Smyrna. Lyckligtvis var köket kvar. Vilken mat! Där satt vi i nästan 2 timmar och njöt. Det var fantastisk.


Så innan John Blund grep tag fullständigt strosade vi ner och satte oss på en bänk för att titta på allt myller på Avenyn. Jag hade önskat att vi skulle åka Paddan sent för att se Göteborg på kvällen. Till min stora besvikelse slutade de gå tidigt. Man kan ju undra varför...

Inte allt för sent var vi sedan på rummet för att upptäcka att grannsämjan var god i huset vi bodde, det var gårdsfest, fest i några av lägenheterna och fest på balkongerna. SÅ blev det sent trots allt...

Efter frukosten tog vi en rask promenad tillbaks till Haga. Jag ville köpa en av tavlorna jag tittat på dagen innan. Väl där upptäckte jag till mitt stora förtret att antikaffären hade söndagsstängt. Ingen tavla alltså! Checkade ut och for in till Trädgårdsföreningen. Strosade runt bland tusentals rosor bara för att konstatera att när det blir så mycket då orkar inte jag. Hur ska man kunna urskilja om en ros är vacker när det kryllar av dem. Vi bestämde oss för att skippa fikan och for vidare mot Hissingen.Hornbach har jag fått nys om via trädgårdsforumet. Där skulle finnas både det ena och det andra. Jag ville kolla lite. Kommer därifrån med 2 eldkorgar, 1 Svartbambu "Phyllostachys nigra", 2 Iris och en daglilja. Dessutom stod pölsemannen där och vi fick röda korvar till mellanmål. Vidare mot IKEA och snabba som vesslor införskaffade vi 2 snygga satingardiner med stänger för att få myggnät:-)

Hemåt och vi landade precis när de skulle äta. Passade bra att vi kom med jordgubbar och glass då. Efterätt. Mormor berättade glatt hur bra det gått och hur lättvindigt det är att passa sonen. Det gläder oss naturligtvis att det fungerat. Vi kan konstatera att vi är mer trötta nu än när vi åkte. Hur det nu är möjligt efter en vilsam resa utan måste. Vi har pratat, fikat umgåtts och ätit gott. Precis som det ska vara. Värmen kunde vi inte rå på så det var bara att anpassa sig.

Hoppas snart det blir fler sådana här småresor, men utan kidnappningsinslaget. För det är jag riktigt dålig på. Planerandet och själva mysandet fungerar bättre:-)


Skylt i Trädgårdsföreningen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för detta trevliga
"repotage" - mysigt! Så mycket ni hann med! Och så nära ni har till Gbg!
Ulla ;)

Solnasnackar´n sa...

Kors vad ni hann med mycket. Att ni bara orkade!
-loa

Marianne sa...

En så mysig helg ni har haft! Fram för fler sådana!

Visste du att Smyrna är det gamla namnet på den i dag turkiska staden Izmir? Väldigt patriotiska greker som har döpt om krogen, de vill ju att stora delar av Turkiet ska återgå till Grekland : D

Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, jag tycker mest vi gick:-)

Loa, med långa pauser och sakta mak fungerar det. Låter nog mer än det var.

Marianne, jaa, jättemysigt. Smyrna fick mig att tänka på frikyrka så jag var lite fundersam. Tack för den förklaringen.

Anonym sa...

Hej! Jag var inne i morse och skrev här men det har inte fastnat. Skumt. Det låter som ni har haft en härlig helg i Göteborg och ni prickade verkligen in det underbara vädret. Jag läste att ni var på Husaren. Kan jag gissa att det var de stora kanelbullarna som lockade? :-)
Kram

Leina sa...

Ni verkar ha haft en väldigt trevlig helg, det där med kidnapning kan vara vanskligt ibland... Tror du lyckades ganska bra ändå... =)

Fritt ur hjärtat sa...

maisoui, händer mig också då och då när jag kommenterar hos andra. Man blir så förvånad.
Helgen var super! Självklart var det kanelbullarna, marängerna duger också men det var ju innan luch så nöjde oss med att dela på en bulle;-)

Leina, kidnappningsmomentet hoppar jag över i framtiden. Gärna fler tripper dock,så otroligt härligt!

Hannele sa...

Så trevligt ni haft.

Mitt i livet sa...

Underbart att läsa. Åh vad ni är värda en sådan här helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Hannele, javistt vi var ju på Hissingen;-)

Anna, tack, det kändes så, men det ger mersmak! Jag är så glad att vi har roligt, att vi kan sitta i timmar och prata och att vi gillar att umgås.