måndag 19 oktober 2009

Äntligen talar Sverigedemokraterna klartext. Eller SD och synen på de sjukskrivna.

Det är inte av ondo Aftonbladet publicerar debattartikeln av Jimmy Åksesson. Eller att de Rapporterar från Sverigedemokraternas landsdagar. När jag läser om frasen som gör att jublet bryter ut, är jag tacksam att något skildrar det. Därefter läser jag om partisekreterare Björn Söders tal. Då blir jag illamående. Björn Söder drar in Astrid Lindgrens miljöer och kallar dem för Svenska kulturarv. Han önskar oss alla en Bullerbyidyll och är övertygad om att Astrid gör det samma. Jag tror hon roterar i sin grav. (Talet i helhet finns här)
(Likt KDs Göran Hägglund som bara dagar innan i sitt tal skildrar syner ur Astrid Lindgrens värld)

När man som Sverigedemokraterna drar alla i en grupp över en kam gör man det lätt för sig. Muslimer som utsetts till huvudfiende är inte en homogen grupp. Det är inte ett folk. Ändå väljer man att anklaga alla, rakt över.

Jag har som jag tidigare sagt, läst Sverigedemokraternas program och åsikter. Nedan följer ett klipp om deras åsikter, saxat rakt av. Till det skulle jag vilja att alla läste "Invandringspolitiskt program. Med kunskap får man argument och det viktigaste vi ska fråga är "Hur vill Sverigedemokraterna förbättra integrationspolitiken?" Jag tror alla är överens om att en bättre integrationspolitik behövs. Sverigedemokraterna är de enda som talar om assimilering istället. Dessutom en intressant iakttagelse, i klippet våra åsikter har man en spännande rubrik.

Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs.
Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke
som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter.

Som långtidssjuksriven måste jag å de bestämdaste säga att invandringen inte har något med min sjukskrivning att göra. Nationalistisk politik förändrar inte min sjukdomsbild och den varken har tagit min livslust, eller kan ge den tillbaks. Visst är det spännande att slå samman "problemen" så här. Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar..... Ska jag känna mig som en skurk?! Rehab, sjukersättning, försäkringssystem, tillgång till vård, är inget för SD. Ut med invandrarna så löser man sjukskrivnas problem. Häpnadsväckande!!

Det är många som bloggar om Sverigedemokraterna idag jag tycker särskilt ni ska läsa
Marianne som bor i ett annat land.
Dessutom bland många; Thomas Bodström, Ola Möller, Peter Andersson, Eva Hillén Ahlström, Christina Meltin Westerlund, Sig-Britt Ahl, Esbjörn Jonsson, Karin Bergh,

Ett svar också från Brottsförebyggande rådet .
Uppdaterat med en utmärkt och rolig artikel av

Mustafa Can

För dig som fortfarande orkar, klippet, SDs åsikter nedan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
// Sammanfattning
2005-05-01, 18:42 Av IT-red
Sammanfattning av sverigedemokraternas politik.

Nej till EU
Vi värnar Sveriges nationella suveränitet, och motsätter oss överstatligheten inom EU. Vi är däremot för samarbete mellan stater, inte minst i Norden, östersjöområdet och övriga Europa.

Nationell och social rättvisa
Sverigedemokraternas politik bygger på ett nationellt ansvarstagande, social rättvisa och ett ekologiskt medvetande. Vi vill omvandla dagens skendemokrati till äkta demokrati, där alla får komma till tals.

Vi förespråkar en moralisk upprustning, vi värnar västerlandets kristna etik, och vi vill stärka nationalkänslan, för att på så sätt skapa en större trygghet och gemenskap inom det svenska samhället.

Svenska folket måste lära känna sin gemensamma historia, och på så vis också lära sig att känna solidaritet med sina medmänniskor, såväl i Sverige som i omvärlden.

Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter.

Skatterna
Sverige är ett av de länder i världen med högst skattetryck. Det mångkulturella samhällsexperimentet kostar oss varje år enorma pengar och det är bara sverigedemokraterna som ifrågasätter om det är rimligt. Vi är det enda parti som kan sänka skatterna och förbättra den offentliga servicen samtidigt.

Sysselsättningen
Vi är övertygade om att det är småföretagen som kommer att skapa de nya jobben. För att bekämpa arbetslösheten och stärka Sveriges ekonomi vill vi därför skapa ett gynnsamt klimat för de som vill starta företag och för nystartade, privata småföretag. Vi vill också införa ett lärlingssytem, där arbete och utbildning går hand i hand.

Invandringen
De flesta svenskar erkänner idag att svensk invandrings- och integrationspolitik har varit ett monumentalt misslyckande. Sverigedemokraterna är det enda parti som vågar säga detta öppet.
Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning. Därför förespråkar sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring. Dagens situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar. Ingen integrationspolitik i världen skulle klara av att integrera så många människor på så kort tid som behövs. Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer. ¨

Sverige har i förhållande till folkmängden tagit emot flest invandrare i Europa under efterkrigstiden. Det har medfört stora sociala och ekonomiska påfrestningar för vårt land. Rotlöshet och omfattande motsättningar, såsom gängvåld, rasism och grupphat, har blivit en del av vardagen i Sverige, som en konsekvens av en alltför generös invandringspolitik. Rotlösheten står i motsats till något som är väldigt viktigt för oss sverigedemokrater - rätten till en nationell identitet. Alla människor måste få känna att de tillhör ett folk.

Sverigedemokraterna är inte principiellt emot invandring. Vi är på det klara med att Sverige alltid har haft invandring, men den har tidigare varit begränsad och reglerad. De invandrare som kom hit kunde ganska lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället, främst på grund av att de inte var så många och att de kom från kulturellt närstående länder. De senaste årens invandring har dock varit av helt annan art. Det har handlat om tiotusentals invandrare varje år, från avlägsna delar av världen, vilket inte varit bra för Sverige.//





9 kommentarer:

Anonym sa...

"I ett tal i Skövde i mars 1946 slog Per Albin fast att en persons ”lämplighet i samhälleliga värv måste vara att han känner och handlar svenskt, att ingenting hindrar honom att tveklöst och sveklöst tjäna Sverige.”.
/Bok av Anders Isaksson

Fritt ur hjärtat sa...

John Apse, och?! I andra delar av världen hos folk och i synnerhet i SVerige har vi haft utveckling sedan dess. Jag som Socialdemokrat citerar inte Per Albin, i synnerhet inte något från 46. Rätt talande att SD då gör det. Ingen utveckling där inte.

Anonym sa...

;) ;) Ulla

Ingela sa...

Man blir mörkrädd över deras människosyn och generalisering. Dessvärre har jag hört sjukskrivna som tänkt rösta på SD för att de tror att det är till invandrarna de sjukskrivnas pengar går istället.

Jag har aldrig känt sådan samhörighet med invandrargrupperna som sedan jag blev sjuk. Nu förstår jag hur det måste kännas att buntas ihop till en homogen grupp som bara betraktas som ett "problem" som måste lösas till varje pris. Helst över huvudet på den berörda gruppen utan att fråga eller lyssna på idéer och synpunkter.

För övrigt tycker jag att all religion som utövas fanatiskt är skrämmande eftersom man kan få en sådan människa att göra vad som helst i religionens namn. Detta har dock inget med om man är muslim eller kristen eller vad det vara månde att göra.

Förresten, jag ångrar mig! All fanatism även politisk kan vara farlig. SD är ett exempel på detta som jag är mycket räddare för än muslimerna som grupp!

Marianne sa...

Bra skrivet! Och tack för många bra länkar, jag återkommer och läser dem, nu måste jag iväg och handla.

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, ja vad säger man...

Ingela, instämmer till fullo. FÅ saker gör mig så rädd som SD och de som tror på Åkessons världsbild. Myten att invandrare kommer hit och bara får är nog något vi varit för dåliga på att bemöta. Då blir det lätt sanningar, när aldrig någon säger emot. Jag är i allafall nöjd att vi äntligen tar debatten. Någon martyrroll som de som inte får säga något ska vi inte ge dem.

Marianne, jag ville vidga det lite. Det är inte bara uttalandet om muslimer eller en nationalromantisk blid som borde få folka att reagera. De säger massor, fler måste läsa på så vi har argumenten, för det är lätt att säga emot när man läst vad de vill.

Eva Hillén Ahlström sa...

Tack, Simone, för detta inlägg med fakta som ytterligare klär av detta nationalistiska, fördomsfulla och lögnaktiga parti. Det är så viktigt att peka på deras verkliga agenda och hur de med alla medel försöker att luras och skrämmas.

/Eva

The cottage by the Cranelake sa...

Kan inte heller se att min ledsjukdom har något med invandringen att göra :-) :-)

De flesta som har sympatier för SD har inte en aning om vad det står i deras partiprogram. Dessutom fattar de inte hur de vill förstöra det vi byggt upp inom arbetarrörelsen. Arbetstrygghet ar fullständigt okänt inom SD!
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Eva, tack, jag tror ändå inte att det hjälper så mycket. De som skulle behöva läser inte hos mig. Men ändå...

Christer, nä inte lär vi bli friskare om SD styr..
Att folk har noll koll gör mig rädd. Senats idag pratde jag med folk som säger att SD behövs som en uppvägning. Jag har hur mycket argument som helst men de tror jag överdriver...hjälp.