fredag 29 januari 2010

Ska jag ta tjänstledigt för att få vara sjuk?!

Jag har haft en otäck känsla i magen ett tag. Jag har funderat på framtiden. Min sjukersättningsperiod är slut sista juni, första juli ska jag arbeta. Alla är överens om att undersköterska är uteslutet. Dessutom verkar de flesta överens om att 50 % är en rimlig arbetsnivå. För min inre syn har jag sett löpsedlarna om att deltidssjuka tvingats söka heltidsarbete. Jag har knappt vågat tänka på det men nu när mina egna dagar är räknade kan jag inte blunda längre.

Fick kontakt med försäkringskassan som bekräftade mina värsta farhågor. Det är 100 % som gäller. Man undrar ju då varför jag genomgått arbetsförmågebedömning och fått skrivet att 50 % är ett högt ställt mål men att jag bör få försöka. Det kommer inte att ske, jag ska arbeta 100 %. Kände väldigt klart igår att det inte längre är någon idé. Varför ska jag försöka, inget betyder ju något ändå när politiker bestämt att jag är frisk. Regeringsskifte tar jag inte för givet!

En av möjligheterna fick jag förklarat för mig, är att jag försöker orka 75 % och tar tjänstledigt de resterande 25%. Jag undrar hur många som efter flera år med sjukersättning har råd att inte få hel ersättning. Man kan också fick jag veta efter 3 månader i arbete få bli sjukskriven igen. Vilka valmöjligheter! Ta tjänstledigt för att vara sjuk eller jobba så du är tillbaks från början. All rehab förgäves, alla framsteg jag kämpat mig till blir som bortkastade och jag är snart tillbaks på ruta 1, så känslig är min kropp. Då hjälper inte ens tjänstledighet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Du skriver att du inte tar ett regeringsskifte för givet.
Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle bli ett regeringsskifte.Expressen hade två helt olika resultat mellan Sentio Research och Synovate.

Sentio Research
M+FP+C+KD: 41,5 (-2,5)
S+V+MP: 50,5 (+2,2)


DN/Synovate
M+FP+C+KD: 45,7 (+ 2,8)
S+V+MP: 48,6 (- 0,8)

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1861885/tva-undersokningar-tva-helt-olika-resultat

Jag vill nog påstå att det första resultatet är mer rättvisande än det senare.

Lars

Anonym sa...

Kära Simone
Menar du på fullaste allvar att försäkringskassan föreslog dig att ta tjänsledigt i 25%? Ska du då bli av med det "onda" med nämnda antalet % eller vad menar dom.
Men en sak vet jag o det är att tar du tjänstledigt från ditt ordinarie jobb i ex. 6 månader för ex. långresa, så gäller inte det försäkringar som du har genom jobbet och jag skulle tro att något liknade händer för dig om du tar "tjänstledigt" från FK.

Persson i Saxtorp

Fritt ur hjärtat sa...

Lars, jag hoppas naturligtvis men att lägga min framtid i ett val känns sådär.

Persson, Japp det menar jag, de föreslog de som en möjlighet eftersom alla vet att jag inte orkar jobba 100 %. Jag kommer inte att göra det. Någonstans inom mig slumrar en tiger, jag ger mig inte utan kamp. Jag kommer börja jobba så får de mig sjuk igen så får vi se vad systemet gör då. Det gäller bara att orka...

Ewa sa...

Förlåt en korkad fråga Simone, jag förstår inte riktigt det här.....
Men OM din arbetsgivare kan ge dig ett arbete (100%) och OM du går in och jobbar 100% så länge du kan ( några dagar vad vet jag?) och du sedan blir sjuk... Vad händer då?

Gå till läkaren och bli sjukskriven på nytt och det accepteras inte av FK/regeringen eller?
Ewa

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, du är inte det minsta korkad! När jag pratar med människor säger de, så kan det ju inte vara för man tycker reglerna är orimliga, man tror helt enkelt inte på mig. Därför berättar jag ofta och gärna hur det är.
Man kan bli sjukskriven igen efter tre månader fick jag berättat för mig. Så länge håller jag inte men jag kommer om det går så långt försöka. Man funderar ju på om annan sjukdom (influensa, magsjuka o s v) kommer innan tre månader, vad som händer, men det finns en gräns innan man får vara sjuk igen och den är tre månader.

Marianne sa...

Men det där är inte klokt, jag tror att FK feltolkar med vilje, faktiskt. Tvivlar inte en sekund på att det här är de besked du har fått, men jag tror som sagt att FK feltolkar på rent j-skap. Om man lyssnar till vad regeringen har sagt, så är det inte deras intention att det ska vara på det här sättet. Jag har inte själv läst reglementet, så jag vet inte hur ordalydelsen är, men det säger sig ju självt att man efter arbetskapacitetsbedömning (hette det så?) inte ska jobba mer än man kan eller med sådant man inte kan.

Domstolarna jobbar ju med att läsa lagstiftarens förarbeten och uttolka intentionen med lagen, varför kan inte FK göra det också?

Antar att det inte finns mycket mer att göra än önska dig lycka till och att FK tar sitt förnuft till fånga.

Kramar!

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne,lyssnar man på regeringen så är det här precis deras intention. Man ska arbeta 100 %, alla har arbetsförmåga. De har dessutom sagt att vissa cancerformer där människan är nära döden kan slippa, cancerformer, andra former då... Söndervärkta reumatiker mfl, jag blir så arg så arg.
För inte längesedan var det ett reportage om en forskare med hjärntumör, on orkade arbeta 75% med anpassad tjänst hos sin arbetsgivare. Hon fick inte längre vara sjuk de resterande 25% så hon kulle ställas som arbetssökande mot hela arbetsmarknaden.
Tyvärr är detta det nya Sverige. Är du sjuk är du inget värd, inte ens när du försöker är det bra nog.

Anna, Fair and True sa...

Tjänstledigt? Låter ju konstigt. Är inte det egentligen emot reglerna? Måste man inte ha andra skäl för tjänstledighet? Men allt för att folk inte ska vara sjukskrivna. Och tjänstledighet betalar man ju själv för så att säga så det är väl därför.

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, kanske är det emot reglerna jag vet inte. Rådet var i all välmening eftersom jag sitter i en sådan rävsax.