lördag 30 januari 2010

Fredagstema en lördag.

Ibland blir det så bara, fredagstema en lördag. Sparkling avslutar sin månad med tema te. Jag är egentligen en kaffemoster, men te slinker absolut ner. Är gift med en tedrickare så vi har alltid många sorters te hemma. Ekologiska och i många fall även rättvisemärkta. Jag dricker te utan tillbehör. Inget socker ingen mjölk, te rätt och slätt. Sort väljer jag med omsorg och efter humör. Dagens favorit är ett Roibos vanilj, men det varierar. Dricker te i min mugg. Familjen har olika muggar, sonen en egenvald, maken en riktig balja som jag knappt orkar lyfta och så mina då. Jo det är två nuförtiden. Min bruna med prickar från Indiska börjar bli gammal nu men jag gillar en än.
Fick en ny favorit när jag besökte Älgmuseet i höstas. Helge såklart:-) I grönt dessutom,den är lika handvänlig som snygg. Me like.I Uddevalla har vi Yerba Kulturbokhandel & Café, en oas med tekultur. Här väljer man tesort som smågodis. Tycker man det är svårt får man hjälp, det finns ett te för alla. Här dricker man te "på riktigt". För er som har vägarna in i Uddevalla är Yerba ett måste.
Te har fått en ny mening i och med Boktyckarna. Vi har så otroligt mysigt och roligt när vi ses. Att få diskutera en bok med andra människor är verkligen en förmån. I vanliga fall ger en läsupplevelse en speciell känsla. Nu blir det ytterligare en dimension Att slurpa te och äta mackor är plus i kanten och vi njuter verkligen av våra kvällar. Kaffe serveras inte! Det är te och macka som gäller. Boksnack goda vänner och te, det är verkligen en perfekt kombination:-)
Mer än så blir det inte den här gången. Vi tackar Sparkling för roliga tema och hälsar Annas tema med spänning:-)

8 kommentarer:

Marianne sa...

Visst är det du som är intervjuad i dag? Det gav mig en bra anledning att kika in till dig. Nu ska jag läsa också!

Kramar!

Fritt ur hjärtat sa...

Marianne, visst är det de. Maken är och köper tidningen nu:-)
De hade googlat och hittat mig här. Bloggen är bra till allt;-)

Anonym sa...

Roibos? Är det samma te som Den kvinnliga detektiven dricker? ;-) . Jag hoppas du har haft en skön helg trots kylan.
Kram

Anonym sa...

Javisst :-)
Busch tea som de säger.....
och Helge muggen i grönt är snart ett minne blott, den skall jag tjuva...
Älsar den!
Söstera

Fritt ur hjärtat sa...

maisouie, visst vet du jag och mma;-)

Sysyetr yster, låt bli min mugg. Kanske kan de komma en när du fyller.... Det är inte långt till älgmuseet!

Anna, Fair and True sa...

Jag såg dig i tidningen! Eller någon bild var det väl inte (inte i onlineversionen i alla fall). Kul!

Muggar glömde jag skriva om i mitt inlägg! Likaså ta upp detta med ekologiskt och fair trade. Vet inte var mitt favviste från Sibyllan kommer ifrån faktiskt *pinsamt*

HeLena sa...

Fina muggar! Helge är en klar favorit, han är så skön. Böcker, mackor och Te, bättre kan det nästan inte bli;D

Fritt ur hjärtat sa...

Anna, i pappersupplagan var det läskigt stor bild... usch.
Nu kommer du fråga om det är ekologiskt nästa gång:-)

HeLena, Helge är bäst:-) Sant Böcker, mackor o te, bättre är det svårt at få det:-)