söndag 28 februari 2010

Det handlar väl inte bara om pigavdrag eller inte?!

Enkelriktade debatter är det värsta jag vet! Man måste alltid tänka ett varv till hävdar jag. Pigavdraget som det så nesligt döpts till i folkmun är ju inte en isolerad händelse i vårt samhälle. Frågan är väl vad det leder till, vad det ger för signaler och vad man utvecklar?
Egentligen ser jag inget diskriminerande i att folk städar åt andra. Det har man gjort i alla tider. Att det skulle vara sämre säger mer om vår syn på saker och ting tycker jag. Inte heller retar jag mig på att bara de "rika" kan utnyttja det. Herregud, så mycket de "rika" kan som inte jag kan! Surnar jag till över att vara fattig så är det inte för de hushållsnära tjänsternas skull.

Men vad gör man egentligen när man inför ett sådant här system? Man gynnar det framför andra tjänster. Vad händer nu med marknaden styr och det är bra med privata marknaden så det blir konkurrens?!

Vad händer med andra yrkesgrupper? Om vi tar bort industrin har vi ändå en oändlig mängd yrke som arbetar direkt med "människors behov". Vad, vilka och i hur stor utsträckning ska det subventioneras? Idag är det till största delen skattefinansierat att gå till doktor, t.ex.
Nu är det skattefinansierat att få städat hemma. Jag skulle uppskatta om det blev billigare när jag går till frisören. Är det en yrkesgrupp som står på tur för införande av subventioner?Eller trädgårdsmästare? Oh, vad jag skulle behöva att det kom folk och skötte min trädgård nu när sjukdom gör att jag inte längre kan. Skulle vi kunna subventionera trädgårdsmästare?

Rotavdraget, skulle behöva permanentas om det ska kunna jämföras med pigavdraget. Vi behöver väl alltid hantverkare till bästa priset för konsumenten De som arbetar med turism kanske vi borde inkludera också? Turism är en bransch på frammarsch, om vi skattesubventionerar den blir det billigare för gemene man att få kvalité på sin semester och branschen kan växa och kallas vit.

För så är det ju. Maud Olofsson står i pressen gång på gång och talar om det fantastiska i att det blivit så många VITA tjänster i och med pigavdraget. Det var förut svarta menar hon. Ska vi av detta dra slutsatsen att det i branscher med mycket skattefusk är bra med subventioner? Det blir plötsligt skattefusk men legalt, kan jag ju tycka men får säkert på käften av ekonomer.

Kanske är det därför man jagar sjuka med blåslampa?! Man måste ha pengar till annat, åt fanders med sjuka Kalla dem fuskare och folk tycker det är vettigt att ha pigavdrag, och att sjuka arbetar. Tänk vad man kan åstadkomma med retorik! För att återknyta till pudelns kärna måste vi väl ändå erkänna i den infekterade pigdebatten att det inte är pigavdraget det handlar om, utan just allt detta andra.

8 kommentarer:

-loa sa...

Jag skulle faktiskt föredra glasögonsubventioner.

Fritt ur hjärtat sa...

Loa, självklart! Jag har säkert "missat" massor, det bevisar bara min teori....

Anders Nilsson sa...

Jag sitter precis och skriver om samma ämne. Det är bra att öppna fönstret och vädra ut den där unkna lukten av förakt som jag tycker samlas kring "pigor", "pigtjänster" och pigavdrag.

För mig handlar det blott och bart om att få tid till socialt och politiskt arbete. Ok vi betalar 600 kronor i månaden för det, får ett jobb gjort och andra ett jobb. Och smala in på något annat istället. Och du RUT-avdraget gäller också trädgårdsnära tjänster. :)

Länkar till dig.

olgakatt sa...

Jomen visst får du avdrag för trädgårdsarbete! Jag kan inte klippa toppen på vår höga bokhäck och förra året fick jag dra av halva arbetskostnaden för de glada herrar som kom och fixade det!

Fö håller jag med dig att frågan inte är så enkel som det verkar. Men jag skulle gärna se en styrning dit det behövs mest. Dessutom är ju valfrihet en myt! Inte kan jag välja vilket apoteksföretag jag vill handla av när det bara finns ett enda apotek på min ort och det är helt uteslutet att fler kommer!Bara som exempel. Inte blir det mer öppettider heller, haha.

Britta Sethson sa...

Nä det handlar mer om att privatisera välfärden med dessa avdrag. Nu var Reinfeldt ute och påståd att det skapats 7000 heltidsjobb genom rut. Vem tror på honom. Nyss så sa han i TV-rutan att det hade skapats 100 000 nya jobb under mandatperioden. Det var ju inte så nej!!!

Vill man handla på apoteket ab kan man göra det via deras hemskickningstjänst. För jag antar att man inte blivit förbjuden att fortsätta med den.

Fritt ur hjärtat sa...

Anders, min skrivning var inget försök att legalisera eller ta ställning i debatten, jag ville som vanligt bara vända runt i tankarna lite. Om jag ahde 600 kronor över varje månad skulle jag definitivt inte lägga det på att få någon som städar åt mig!

Trädgårdsnäratjänster är ytterst uppstyrda!

Olgakatt, appropå trädgårdstjänster man får dra av för är det så krångligt att det knappt går att beskriva, jag får dra av för klippning av häck men inte att de samlar upp klippet och fraktar bort. Jag får dra av för häcken men inte för beskärning av fruktträd, tro mig det är en djungel!
Sant valfrihet är en myt!

Britta S, att han räknar bortitok vet vi ju...
Jag visste inte att apoteket säljer på postorder, inte recept väl? måste läsa på... jag har tu mitt närmaste apotek är statligt:-)

Anders Nilsson sa...

Det är det som är friskt med dig att du vågar röra om i grytan så att debatten får flera vinklar.

När man är 61 så klättrar jag inte längre i träd och beskär, jag har problem med att putsa fönster, och hjärtat har svårt att tillåta gräsklippningen. Det blir så dumt när man reducerar allt till dammtussar under soffan. Att den här ordningen har begränsningar är väl något man kan förhålla sig till. Jag tror inte något avdrag i skatten oavsett om det kommer från borgerlig eller socialdemokratisk regering inte har tydliga avgränsningar för när de får göra och inte.

Att det sedan känns nedrigt att för vissa så kan dom snyta 600 spänn ur näsan medan vi får spara in på något för att få det till.

Fritt ur hjärtat sa...

Anders, jag kan ju med 2 2 or i senaste nesiktningen, tycka att bilmekaniker borde vara subventionerat...
Klättrar i träd gör ju inte jag heller som du förstår. Vi har haft hjälp med beskärning av frukträd och klippning av häck och reglerna kring de är löjligt svåra. Vi har dock aldrig dragit av något och skule inte komma på tanken.
Jag kan tycka det är lyxigt att friska köper tjänster när sjuka inte ens får hemhjälp- Du ser jag fortsätter att vrida och vända.
;-)