tisdag 11 maj 2010

Kritik som svider.

Har sedan ett tag funderat på att ta upp om vi skulle kunna få bättre och kanske regelbunden information om saker, tillställningar och evenemang som Kultur och fritid Uddevalla arrangerar eller är med och arrangerar. Idag på nämnden passade jag på att ställa frågan.
Jag har en hög ambitionsnivå och jag försöker verkligen gå på så mycket som möjligt. Deltaga i så många olika aktiviteter som möjlig inom nämndens ansvarsområde, men jag tycker det är svårt att hitta informationen.
SJÄLVKLART ska jag som alla andra läsa annonser och ta egna initiativ, men i ärlighetens namn det är inte alltid så lätt.
En annons i tidningen kan man lätt bläddra förbi för att man är slarvig eller stressad. Dessutom är det ibland svårt att se vem som arrangerar.
Jag behöver ofta välja mellan evenemang/arrangemang jag ska gå på. Har varken tid eller råd att gå på allt. Om jag då hade information om vad Kultur och Fritid står för skulle jag kunna prioritera just dem.
Mitt förslag idag föll inte i god jord.
Först kom diskussionen att handla om invigningar, men det är jag inte värst intresserad av, det är för ordföringarna...
Kritiken skulle sa fritidschefen falla tillbaks på mig för det är mitt uppdrag och ansvar att ta reda på. Det sved. Jag är vågar jag påstå, en av två som är mycket flitig när det gäller att närvara vid evenemang, men jag sliter för det. Om man på ett lättare sätt fick informationen skulle det kanske finnas ett större intresse från fler. Dessutom skulle jag kanske inte prioritera fel, vilket tyvärr händer ibland. Mitt försök till förbättrings blev kritik till mig själv....
Jag tar kritik, och jag försöker ändra mig, men kritiken idag den sved extra mycket. Jag är nog faktiskt riktigt upprörd.

11 kommentarer:

Anonym sa...

...kommunens hemsida är väl en ganska given plats att sprida information om allt som kommunen har ett eller flera fingrar!

Ulf G.

Västanvind sa...

Hej,

Jag lyssnar på Radio Bohuslän varje dag och där är mycket information om vad som händer i Uddevalla med omgivning.
Stenungsundstidningen har mycket reklamannonser också.

Hälsn. Eivor

Fritt ur hjärtat sa...

Ulf, jo då det jag finner finner jag där.

Eivor, jag är troligen ganska välinformerad, mitt inlägg i debatten var för att underlätta för dem som inte söker så mycket som jag. Jag lyssnar på Radio Bohuslän och deras evenemangstips, men ibland har man som politiker i en nämnd förväntningar på sig som man knappt förstår själv.
Därför skulle information direkt till oss underlätta mycket.

Västanvind sa...

Hej igen,

Det är nog tyvärr vanligt att de som jobbar med något får reda på det genom tidningar eller TV och den inre informationen är det sämre med.

Hälsn. Eivor

Fritt ur hjärtat sa...

Eivor, det är npg sant. Trist eftersom det är så mycket förväntningar på oss fritidspolitiker, vi ska, eller förväntas vara överallt men har svårt att få informationen...

Anna-Lena Heydar sa...

Ett internt informationssystem borde väl inte vara omöjligt att få till. Maillistor till politikerna i nämnden måste ju redan finnas. Vad är problemet?

Fritt ur hjärtat sa...

Anna-Lerna, jag vet inte riktigt, vet bara att jag är djupt olycklig över hur det slog tillbaks på mig, jag som redan är allert. Ville förbättra mig, men det får jag väl försöka med utan den stöttningen.

Ewa sa...

Vi har något i Landskrona kommun som kallas för "kulturmail". Detta kan alla prenumerera på och det kommer i början på varje vecka.

Där listar man allt som händer på teatern, konsthallen, museet, biblioteket mm. under veckan. Funkar bra för mig som annars inte har tid att sitta och läsa runt.

Ibland så är det även olika rabatter med i mailet, exv. så var vi på premiären av Cirkus Cirkörs nya turné för 50 lappen och då ingick både bubbel och snitt :)
Har ni inte sett den, så kan jag bara säga; missa inte!!!!

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, man arbetar med just det tror jag samt SMS. Men det jag skulle vilja ha är mer internt så jag vet vad som verkligen är förvaltningens evenemang, personalen utrycker missnöje med att politiker inte syns, men vi har svårt att få informationen, en omöjlig ekvation.
2 styrelsekollegor såg Cirkus cikör och var också helt betagna. Vi har pratat på att försöka få dem till Uddevalla:-)

Bejla sa...

Att något så lätt kan bli så svårt, och synd att du får kritik bara för att göra de andra uppmärksamma på problemet. Stå på dig!

Fritt ur hjärtat sa...

Bejla, jo man blir förvånad, i alla fall vi som arbetar med information tror jag..
Men jag har fått upprättelse. En liten ursäkt efteråt och man ska se över plus att vissa saker gjordes direkt. Skönt, men att bli påhoppad inför hela gruppen svider såklart ändå, ursäkten kom inte inför alla.