tisdag 31 augusti 2010

Uppföljning på boklistan.

Sedan förra LISTAN har jag hunnit läsa ett par till så här kommer ytterliga en boklista.

Tisdagarna med Morrie
av Mitch Albom
.
Kanske fjärde gången jag läser denhär boken. Valde den till cirkeln som för övrigt recenserar den HÄR. Anledningen är att Tisdagarna med Morrie kommer som teaterföreställning till Östraboteatern 6 november, med Lars-Erik Berenett i huvudrollen. Därför var det roligt att än en gång läsa boken som jag tycker står sig.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.
En omtalad bok jag öppnade med höga förväntningar. Tyvärr blev den en besvikelse. Kanske kan an säga att den är påhittig och putslustig. Men jag tycker det är tydligt att en journalist skriver för det han lyckats med är att lägga historia på historia för att få en tjock bok. Det är bleka karaktärer och jag saknar driv i hela boken. Noppe inget för mig!

Äppeldalen av Deborah Smith.
En söt historia om det inte vore för att kvinnosynen, genustänket och fördomar syns så väl. Jag försöker se den som en bagatell att koppla av med men somligt stör mig...

Borta Bäst av Sara Kadefors.
En läsvärd bagatell. Dråpliga möte, sorgliga livsöden i en salig blandning, men mitt i allt detta en påminnelse om att vara rädd om sig och det man har. Jag tyckte mycket om den.

Om mjölkens symbolvärde och andra betraktelser av Stefan Sundström.
Korta artiklar, krönikor och annat klokt. Den här mannen är skarp, ett tänk som passar väl ihop med mitt. Gillar honom, hans texter och boken mycket!

Boktjuven av Markus Zusak.
Bland det bästa jag läst. En vacker berättelse om det sorgligaste som finns, döden. 600 sidor strecklästes och jag kunde inte lägga ner den.

Den utmätta tiden av Peter Noll.
Ska man ge sig på ett tungt ämne som döden får man kanske vara lätt på tangenterna tänker jag. Det här är bland det sämsta jag läst. Tungt, krångligt skrivet och högtravande. Den tredje boken genom tiderna som jag lade ifrå mig utan att läsa ut.

Just nu ligger 4 böcker på nattduksbordet så det säkert fler listor.

Inga kommentarer: