fredag 19 oktober 2007

Äntligen fredag

Klockan är fortfarande tidigt men jag har redan hunnit att handla,bädda, plocka ur diskmaskinen och sätta på tvättmaskinen. Stryktvätten växer mig över huvudet, alltid är det så. Hur mycket jag än försöker.

Hörde på radion i veckan när Sassa var där och pratade mat, det har varit fisktema så receptet var Laxpytt. Det lät så himla gott. Vi är redan duktiga på fisk i familjen, minst 2 gånger i veckan ofta mer. Jag tänker också otraditionellt när jag lagar fisk men en pytt har jag aldrig gjort. Busenkelt var det också, inköpen är avklarade och det gick att få tag i allt utom de gröna bönorna som ekologiskt. Man säger att om 80 % av varorna är ekologiska då får man säga att det är en KRAV måltid, så det blir det!

Gör om såsen lite, hon föreslog romsås, men jag är inte så förtjust i det så jag tar bacon och riven Västerbottenost istället. Har ni inte testat lax och bacon så gör det!! Otroligt gott ihop. Jag har också upptäckt att om man jämför de ekologiska baconet med de andra så blir det mycket mindre fett i pannan samt att det räcker med 2 paket där jag annars använde 3! Alltså blir det inte dyrare!

Det är något speciellt med fredagar! Jag gillar hela dagen, man förbereder sig inför helgen, lägger extra vikt vid mat och umgänge. Familjen och roliga saker i centrum. Den här helgen är det både Operan, Barnkalas och restaurangbesök inplanerat. Men det ska bli roligt.

Alltid lite krångligt med presenter till barnkalas. Det är ju faktiskt så att man ska handla något till någon man inte känner. Barnen måste inte ens umgås för att gå på varandras kalas. Jag löser det med bio! Slipper köpa saker som kanske är helt fel, ett biobesök uppskattar de flesta.

Har läst mycket insändare nu i några dagar. Det gör ibland ont i hjärtat när folk skriver om politiker som frånvarande, översittare, maktgalna och korrupta, långt ifrån verkligheten. Tänk jag ser mig inte sån;-)
Jag är mitt i livet, mitt i verkligheten. Jag har mitt eget lilla helvete i det privata. Både med barnen (som alla andra) och med min hälsa och sjukvårdsköer och strul. Skillnaden är att jag tagit ställning, jag vill finnas i ett sammanhang och försöka påverka och förändra. Att stå ensam och utanför vara arg och bitter, det ger inte speciellt mycket genomslag. Men jag tror på fullt allvar att man genom att engagera sig också har möjlighet att påverka! Även sjukvårdspolitiken som idag gör mig frustrerad. Visst är det lättare för mig att ställa "mina" partikamrater till svars. De andra struntar ju fullständigt i en. Jag tror på sammanhanget och jag tror att jag gör skillnad! Tror jag inte det är ju ingen mening med något......

Inga kommentarer: