söndag 21 oktober 2007

OH vilket party!

Funderade ett tag på om rubriken idag skulle varit kontraster, för igår var min dag minst sagt kontrastrik. Först en riktigt lång morgon med mycket kaffe och lugn och ro. Städning av buren och lite lättare pyssel.

Gav mig sedan av in till Östraboteatern för att hjälpa till i entrén när det nu äntligen blivit dags för Face to Face. Vet inte hur många biljetter vi sålt men uppskattade till ett par hundra besökare. Det kan tyckas lite i en sal som rymmer 500, men jag tror vi är mycket nöjda. Dans är inte något som drar storpublik. Nu hoppas vi att detta var en bra start för att få igång arbete med Sinclair och att ovana törs kolla nästa gång.

Fredde sa något så himla klokt som jag gått och tänkt på. Han säger att - Vad är det som gör att om folk går på teater och ser en enda "dålig" föreställning, så väljer de att aldrig gå igen. Det säger på alvar att jag var på teater en gång och det var dåligt!

Vad är det för skillnad mot bio eller DVD?? Vi ser en film tycker den är skit och ändå ser vi film igen. För vi vet att nästa film är en annan. Precis på samma sätt är det med teater. Man kan upplev att en föreställning är dålig, främst för att det inte var vad man väntat sig. Men nästa föreställning som kommer är en annan. Visst är han klok Fredde, löser vi det mysteriet då tror jag vi fyller Östrabo varje gång...

Face to Face så, tänkte passa på att recensera!!! Ska bli roligt att jämföra med vad Bohusläningen skriver.
Jag tyckte den var helt fantastisk! Har sett en föreställning dans förut så mina referenser är små, men vad gör det? Jag vet om jag mår bra av något, jag vill bli berörd och det blev jag. Idén med 6 små korta akter där det var så tvära kast att man hisnade, det var genialt. Det första stycket tar mig med ett enormt vemod, det handlar om ensamhet och jag känner det från scenen och in i själen. Nummer två är ett halsbrytande nummer som skildrar livets olika skeende, som jag tolkar det. Obehagligt tydligt. Det fortsätter i samma stil resten av numren. Jag är frälst! Ska se Göteborgsoperan igen, det är ett som är säkert.

Fort hem och byta kläder, nu gällde det att komma i feststämning. Hmmm jag var tveksam, men det gick! Det som är den stora skillnaden på friskisfest och annan slags fest är att alla dansar. På vanliga tillställningar är det så att när musiken börjar så är det ett par eller två som börjar, så fylls det mycket sakta på under kvällen. Framåt stängningsdags dansar folk. MEN på Friskisfester där tar musikerna första tonen, SÅ ÄR DANSGOLVET FULLT!!!! Det är så vansinnigt roligt. Du behöver inte ens ha någon att dansa med, alla på golvet är ju känt folk så det är bara att följa strömmen. Jag har använt kryckor hela veckan för att kunna gå någorlunda just den här kvällen. Jag ångrar mig inte. Jag dansade hela kvällen. Visserligen som è halter höna;-)) Men vad gör väl det! Fruktansvärt roligt var det.

Trots detta konstaterande måste jag få fråga en sak. (Jag vet nu att Anna kommer att jubla och tacka sin lyckliga stjärna för att hon inte gick med) Varför tror Dj´s att vi som är födda på 60-talet bara gillar 80-tals musik!! Vem är det som sprider denna osanning??? Jag tar det som en personlig förolämpning när dom spelar, Oa hela natten, Fantasi, Flickorna på TV2 och annat i samma smaklösa stil. Det var inte bra då och är det inte nu. Vi blev som arga tanter ett tag och lämnade lappar!!! Ja då då kom det en Sahara Hotnight, sedan var det kört igen. Vi gav upp. Tack och lov att Bröderna Haaks kunde lätta stämningen De två "akter" de körde räckte för att vi skulle få hög puls och bli nöjda. När deras andra framträdande var över sa vi direkt att nu är det dags att gå. Vi tvekade inte en sekund när Dj´n då drämde till med fågeldansen. Herregud kan någon få honom att inse att han är helt fel ute. Men tack vare Bröderna Haaks och trevligt frisks folk hade vi en lyckad kväll. Det känns som ett bra avslut på min friskistid. Inte så många veckor kvar som ledare sedan går jag vidare mot nya utmaningar. Detta blev min "Grand final" Tack för det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack gode ... att jag inte var där, jag menar synd att missa en kul fest, men jag hade blivit kränkt av både att ooa hela natten och fågeldansen! Jag menar att dansa till det är ju lite som plocka fram de polkagrisrandiga cykelbyxorna och köra ett jympapass! Hipp hipp!