tisdag 13 november 2007

En repris till, dock inte favorit.

Igår kväll skickade jag sonen i duschen, satte fram te och gjorde iordning för kvällsmaten. Han kom ut fortare än kvickt. Det brukar inte hända! Snarare brukar vi få kolla klockan och banka på dörren!!

-Brrr, inget varmvatten!

-Va sjutton säger du, inget varmvatten!!

Runt som en iller, nä hä det stämmer! (Varför kollar man flera kranar???) Kalla element också. Inte undra på att vi fryser i huset. För mig är det normaltillstånd att frysa, men igår sa maken att till och med han tyckte det var kallt. Vi hade tänt ljus och tagit på en extra tröja. Ingen tänkte på att det kanske var kallare än vanligt.

Innetemperaturen var strax under 19 grader. Tänk vad en grad hit och dit märks. Kära maken kollade allt han trodde sig förstå, fjärrvärmen har vi ju haft mindre än ett år, så vi är inte riktigt vana... När han läst allt och kollat anvisningar, ringde han journumret det hänvisades till. SOS Alarm svarade. Han bleknar inte ofta, men det gjorde ha nu, inte sjutton vill man till SOS Alarm för att varmvatten saknas och element är kalla. Men det måste vara någon separat linje för människan svarade mycket vänligt att Hovhultsverken har problem och om det inte kommit åter klockan 21 skulle vi ringa igen. Det var inte åter till klockan 21, men vi bestämde oss för att överleva natten utan SOS Alarm! I morse var det tillbaks och en liten notis i tidningen berättar om saken.

Detta var en repris vi inte ville ha. Hela förra hösten och halva vintern, levde vi i huset utan värme och varmvatten. Vår panna gick sönder på sommaren, vi visste att fjärrvärmen skulle komma men inte riktigt när. Efter många om och men beslutade vi oss för att vänta in den. Det blev en lång väntan vill jag lova. El element inköptes och placerades på några ställe i huset, men varmvatten levde vi utan från oktober till februari. Vattenkokaren var min bästa vän den här tiden, vi blev experter på att få en 10 liters hink att räcka till en dusch. Men det är inget vi vill göra igen!

Tanke på braskamin blir allt klarare! Men det måste vara en som inte går på ström, det har jag hört att dom behöver idag. DÅ fungerar dom ju ändå inte vid strömavbrott. Är det så faller ju hela tanken och då kan det kvitta. Men om det får jag ta reda på mer. Nu ska jag få upp värmen:-)) Morgonpromenaden väntar. Sköt på den en timma idag så tabletterna hinner verka.

Sedan ska jag laga middag innan jag går igen vi 11 tiden, då är det spinning, äntligen tillåter hälsan ett pass. Efter spinningen är det dags att äta maten jag lagat tidigare, och klockan 14 är det möte i Kultur & Fritidsnämnden. Ska bli intressant och se vilka som får pris och stipendier!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vår kamin går inte på ström. Har funkat ypperligt var gång det varit strömavbrott. Även till att laga mat på.
Ewa