Ska försöka hålla mig utanför skaran som tycker något om att IKEA kommer till Uddevalla. Men rent praktiskt ger det effekter på min boende miljö. Det kan jag inte låta bli att kommentera.
Enligt Sten Anders Olsson på Tekniska kontoret så är vägsnutten jag skrev om igår inte kommunens. Vägverket sköter och finansierar eventuella planer för framtiden. Sten-Anders berättar att inget är lagt i något tidsperspektiv, förutom Frölandskorset som ska bli en rondell av befintliga två korsningar. Han berättar att en ny bullermätning är gjord nyligen och att den ska utvärderas. Men man vet inte vad det i så fall ger för resultat. Däremot tvivlar han inte på mig när jag påstår att det är en ljudnivå som nått det oacceptabla. Kommunen är medveten om att trafiken ökat.
Ikeas etablering kommer att innebära en ännu större ökning av trafiken. 6 miljoner bilar till per år räknar man med. Man behöver inte vara vetenskapsman för att inse att många procent av dom kommer från Trollhätte och Dalslands hållet. Alltså på Riksväg 44.
Om etableringen börjar 2010 redan om 2 år, måste man snarast komma med en lösning på vägsituationen. Det duger inte att om två år säga att, oj då vi tänkte inte på det!
Hur tänker man sig av och på farter till det nya området??
Hur tar man hänsyn till Herrestadsskolan som ligger väldigt nära?
Hur planerar man föbättrad bullernivå och gångmöjligheter för det boende i området?
Det skulle jag väldigt gärna vilja veta! Hoppas Tekniska nämnden och förvaltningen ser detta och överväger ett svar.
1 kommentar:
Just det, ökade trafikmängder ger effekter på miljön. Problemet är inte som jag ser det att vägen är för dålig utan att det blir för mycket trafik... Det går inte att fortsätta tala om hållbar utveckling samtidigt som man planerar för ökade trafikmängder.
Om du mailar mig din adress ska jag skicka dig en rapport om det svenska miljömålsarbetet som gjorts av Miljöförbundet Jordens Vänner. Där tar vi bland annat upp miljömålen ur ett regionalt perspektiv med fokus på trafik.
annaa.mattsson@comhem.se
Skicka en kommentar