tisdag 11 december 2007

Trots påvens kritik har jag haft julafton idag.

Idag kom jullådorna ner från vinden. Jag är chockad! Det är bara 5 stycken + minste sonens alltså 6 till antalet Visst minns jag att jag sorterade och kastade i fjol. Men 5, det är hälften mot vad jag brukar ha. Måtte varit väldigt osentimental förra året! Kastat är kastat och det är som det är med det, kanske finns det plats för några nya nu.......

Fick väldigt fina av Kinna när hon var här och åt Laxpytten. De har stått framme sedan i oktober, klara favoriter. Roligt när någon tillverkat själv. Butiken i entrén på Blomsterlandet lägger ner och har 50 % på allt, där hoppade det också fram en tomte när jag sprang förbi... Jag har nog mina lådor snart igen.

Julafton har det annars varit idag! För såväl yngsta sonen som för oss föräldrar. Vi har varit på kvartssamtal. Det brukar vara en plåga. Han sitter inte still, stör dom andra mm. mm. Men döm om vår förvåning när allt är bra!

Det är första gången någonsin som sonen på inledningsfrågan, om han trivs i skolan, svarar ja. Bättre sent än aldrig heter det ju, och helt plötsligt fick vi lite hopp, vi trötta föräldrar.

Jag har också funderat klart ang operationen. Det är klart att jag gör den, även om jag är livrädd! Det kan inte bli sämre och jag har många år framför mig. Då behöver jag kunna gå ordentligt.

Har varit på spinning och dessutom Kultur och fritidsnämnds möte idag. Spinningen är sista gången till tisdag och det känns hemskt sorgligt! Jag vill inte gå i pension...

Kultur och fritidsnämnds mötet däremot var riktigt upplyftande. Jag fick ju gå innan det var klart för att hinna leda spinningen, men det var bra det jag var med på. Jag slås än en gång av att man gör en del, för att vi alltid gjort så, eller för att vi fick ta över från någon annan och har inte haft tanke på att se över och ändra. Men jag känner också att det händer saker när jag frågar.

Jag läser på mycket och frågar mycket, vilket det gillas eller inte börjar jag i alla fall få lite koll på läget! Skönt. Kultur och fritidschefen talade sig varm för kulturen idag! Det värmde mitt hjärta. Han slog näven i bordet och sa att vi kan aldrig jämföra kulturföreningarna med övriga föreningar som har medlemsaktiviteter.

Kulturföreningarna står för största delen av kulturutbudet i Uddevalla, de bjuder in och är öppet för alla invånare. Jämför inte det med annan föreningsverksamhet.

Man tackar!! Han hade också varit på konferens om hur kulturhus mottagits och hanterats på andra platser. Genast föddes tanken på att vi i Riksteaterföreningen måste säga vad vi tycker, skriva insändare och ligga på. Varför ska vi gå via andra. Vi behöver aggera som förening också.

Nå väl, efter det uttalandet kändes det som om jag fått en tidig julklapp!
I morgon kväll ses vi igen, i alla fall vissa av oss i nämnden. Det är högtidlig utdelning av Kulturpris och stipendium i Uddevalla kyrka, jag ska gå. Har till och med köpt nya kläder!! Hoppas det är så fint och stämningsfullt som jag tror.

Slutligen apropå julklappstemat, så har då påven Benedictus XVI kritiserat komersialiseringen av julen. Jag är väldigt enig med honom. Men jag fick läsa två gånger när det stod.
"Påven riktar skarp kritik till vuxna utan skrupler som lurar in unga människor i konsumismens återvändsgränd"

Vad sjutton tänkte jag när jag läst, tar han avstånd från kommunister i sitt jultal?? Så läste jag en gång till och insåg att det stod konsumismen, ett nytt ord för mig. Men jag håller med. Påven och jag är eniga i vår kritik. Det känns konstigt;-))

Inga kommentarer: