fredag 19 september 2008

Show and tell, Fredagstema

Veckans Show and tell är lika enkel som svår!! Petra säger :
"En sång som representerar stället där du bor (använd youtube om möjligt)".

Jaha en sång om Uddevalla, ingen kan ha missat hur förtjust jag är i Uddevalla. Har många fotoalbum publicerade och försitter aldrig chansen att skryta om stadens förträfflighet! Där för blev också första känslan, Men det har jag ju gjort?!
Redan visat, alltså en repris. Den är ju för söt!! Men jag har ju visat den förut!!

Så finns det en alldeles förfärlig sång med någon amatör som jag hittade av en händelse!! Jag skrattar så jag skriker, de driver med dialekten och platsen men den kanske är roligast för oss i närheten?! Uddevallasong


Så finns det naturligtvis Inbjudan till Bohuslän av Evert Taube. Tänk jag tyckte inte det var nog! Jag började alltså fundera på hur man själv publicerar?! Låten jag sökte är inte bara representativ för Uddevalla utan också för mig, men finns inte på YouTube:-(

Det går några veckor med tappra försök men jag avskyr tekniska beskrivningar på engelska, alltså börjar jag kolla runt och som av en händelse i ett annat samtal berättar syrran att hennes dotter gjort film till YouTube:-))) Jag är inte sen att snappa tag i detta!!!

Går hem tar ut min favoritbilder och så har alltså systerdottern gjort den mest fantastiska musikfilm jag skådat! Jag grät av lycka och stolthet! Mina bilder, min favoritlåt med favorit artisten, det har hon satt ihop på ett helt fantastiskt sätt.

Tack snälla Sanna!!

Nu kan jag presentera Uddevalla
På mitt sätt!!!


Fler deltagare i Show and tell: Annika, lullun, Kicki, Desiree, Marianne, Anki, Millan, Ingabritt, Cecilia, Victoria, Petra, Jemaya, Strandmamman, barbamorsan, Anne, Aurorabuddha, Nina,

18 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen ett fint kollage med passande sånger :) Tror inte att jag fanns med på din lista men har varit borta ett tag.

StrandMamman sa...

En helt fantastisk presentation av Uddevalla!! Kan du förresten säga vem som är artist & vad sången heter, den är underbar.
Hälsningar StrandMamman, också fredagsbloggare

Solnasnackar´n sa...

Så finns ju alltid "Här går vägen till Uddevalla", text och musik Ulf-Peder Olrog och framförd av
(t ex) Thore Skogman.

Fritt ur hjärtat sa...

barbamorsan. Tack, jag vet inte vad jag gör för fel för några filmer i "rutan" får jag inte!! Jag har lagt till dig.

Strandmamman, Tacks snälla, är det "min egen" du menar så är det en gammal låt av och med Marie Fredriksson, "Ett hus vid havet" Tror den är på skivan "Sjunde vågen". Har lagt till dig också.

Solnasnackarn täkte allt å den, fast med Egon Kärrman, men trodde inte att den fanns på You Tube.

Annika sa...

Inbjudan till Bohuslän ÄLSKAR jag!!! Den är så fin!! Och min pappa brukar sjunga den. JÄTTEFIN!! Kul låtcollage, Simone. SÅ roligt med dialekten. Gillar dialekter mkt!!

Fritt ur hjärtat sa...

anika, jag älskar också Inbjudan till Bohuslän, letade efter Öbarna men denhär Ola var inte så dum!! Jag är också från en sjungande familj, pappa spelar dragspel, jag sjnger så den här är flitigt framförd:-) Dialekter är kul, Uddevalla låter bedrövligt... Mitt kollage är jag väldigt stolt över, fast det är Sanna som gjort det!!

Marianne sa...

Å vad fint Simone! En vacker sång tillsammans med dina fina foton! Verkligen en speciell presentation, verkligen DU!

Cecilia sa...

Åh Simone,nu längtar jag ju HEM.Vad bra kollaget var och så fint med Marie Fredrikssons låt till.Inbjudan till Bohuslän med Ola var ju jätte fin.
Vad gulligt med barnen som sjöng om Uddevalla!!

Anne sa...

Men oj vad vilket fint collage, det var ju superbra. Det blev verkligen din presentation av Uddevalla på ditt personliga sätt. Jag kände igen Marie Fredriksson men hade ingen koll på vad låten heter.

Fritt ur hjärtat sa...

marianne,ja det är verkligen jag!! Sanna har trollat med foton på rätt plats i texten, det är så himla fint! SÅngen har jag älskat sedan den kom, precis jag!

Cecilia, Barnen går idag i nian och skulle förmodligen skjuta mig om det visste att jag visar den för världen!! :-)) Jag tycker den är underbar! Rätt labil just nu... så jag grinar hela tiden! Det här var ett känslosamt tema för mig! Vet inte om jag skall säga förlåt eller att det var roligt att jag lyckades beröra även dig:-)

Fritt ur hjärtat sa...

anne, nu skrev vi samtidigt:-) Ja, det känns som om det här blev väldigt personligt. Har rätt mycket musik av Marie fredriksson, gillar hennes styrka i rösten.

Anonym sa...

men va roligt! att du gjort en egen video! och där blev man ju lite avundsjuk - ett hus vid havet vill man ju ha! :)

Ulrika sa...

Oj... jag längtar hem till Bohuslän nu. Kraftigt. Tack för en fin presentation. Kram Ulrika

Petchie75 sa...

Vad underbart fint - både sången och bilderna!! Jag förstår att du blev rörd över filmen, och vad snällt av systerdottern att hjälpa till!
Jag tyckte väl att jag kände igen sångrösten ;-)
Trevlig helg!
Kram

Fritt ur hjärtat sa...

leopardia, japp om jag någon gång flyttar....

Ulrika,Bohuslän är fantastiskt!

Petra, du förstår att jag både funderat, kämpat och så småningom längtat efter att få publicera! dett var roligt att göra personligt.

Grekland nu sa...

"Inbjudan till Bohuslän" vet jag inte när jag hörde senast, måste varit många år sen. Känner inte till sångaren, men han gjorde den JÄTTEBRA! Blev riktigt nostalgisk...

Jemayá sa...

Vilken fin spridning det blev, Uddevalla på så många olika sätt - de urgulliga barnen, den jätteskojiga, ja...sången på dialekt och sedan din jättefina egna film. Har inte hört låten tidigare, den var så vacker. Måste medge att jag var tvungen att kolla på kartan var Uddevalla ligger, känner faktiskt ganska dåligt till Sverige :(, så tack, det blev lite allmänbildning för mig också!

Fritt ur hjärtat sa...

grekland.nu, jag vet inte heller vem Ola är, letade efter Öbarna men jag tyckte han var bra. Jag verkar göra en del nostalgiska den här gången:-)

Jemaya, jag hade lite ångest över att inte några toppband eller rocksånger gick att pressentera, åtminstone inte vad jag vet... men det här känns som väldigt mycket jag så det blev nog bra ändå. Kl att du letade på karta, då vet du vart du skall åka. jag är guide i stan så det är bara att hojta!