Ursäkta mig! Men en krisbransch blir inte mindre i kris för att staten tar över. Vore det inte bättre om aktieägarna avstod eller drog ner på sin utdelning, eller får man inte säga det?! Då köper man sig ett par år och ser om marknaden för bilindustrin kommer igen. Det kan ju vara så att den inte gör det! Allvarligt talat vad ska staten med VOLVO till??
4 kommentarer:
Folk är desperata nu. Tänk på så många som skulle bli arbetslösa om Volvo föll. Rätt många tusen och då kommer panikförslag. Om jag arbetat kvar där kanske jag skulle tänkt likadant, vem vet. Nu tror jag ju inte det är någon risk att det företaget falle. Till och med Volvo powertrain (det riktiga Volvo)har ju kommit med förslag att hjälpa till har jag hört.
Christer.
Christer, visst är det så, men om vi tänker ett varv till som jag brukar säga... Byggföretag varslar 4000 man, skogsindustrin har precis flaggat för kris, företag efter företag, stora mastodonter. Staten kan ju inte lösa allt! Börjar de ens fundera på VOLVO måste man fundera på vilka som kommer sedan.
Nej, det hade varit bättre med stöd för delvis ombildning av verksamheten, försöka hitta andra vägar att driva företaget vidare. Tillverka vaser, vad vet jag. Och framför allt mindre och bränslesnålare bilar, billigare som folk har råd att köpa.
Marianne, riktade arbetsmarknadsåtgärder, med riktning mot bristyrke borde vara ett första steg, men regeringen säger att alla varslade hinner få ny arbete innan de blir arbetslösa... Hörde idag att merchedes stänger 5 veckor runt jl, inte bara våra bilar alltså, det är verkligen kris i bilbranchen. (också)
Skicka en kommentar