måndag 9 februari 2009

Uddevalla är totalt värdelöst, man borde flytta.

I flera omgångar har Bohuslänigen haft reportage om företagare och makthavare i Uddevalla. Man har på något sätt lyckas formulera frågorna så det framstår att Trollhättan är bäst. Varför är Uddevalla trist tråkigt och innehållslöst, frågar man. Näringslivet spar inte på krutet, efter att ha läst den här artikelserien funderar jag på varför man ens bor här? Uddevallaborna för att inte prata om politikerna är tröga bakåtsträvare som inte vill någonting. Absolut inget som har med förändring att göra.

Totalt nedtryckt i skorna undrar jag hur fortsättningen på artikelserien blir. Blir det någon eller ska det här få etableras som en sanning? Vem ska berätta om det totalt tysta näringsliv Uddevalla har. Ett näringsliv som inte säger ett positivt ord, vilken satsning det än pratas om. Vi pratar om nytt badhus med badlandskap, vi pratar om ett kulturhus. Näringslivet skulle mycket väl kunna vara påtryckare här och säga att det behövs. Vi satsar framåt bygg för Uddevallaborna så kommer vi få positiva besökssiffror som spiller av på annan verksamhet också. Inte näringslivet inte man belyser hellre Uddevallaborna som tröga.

Borde inte föreninglivet belysas? Alla dessa otroliga krafter som gör att staden stundom blomstrar av evenemang och engagemang. Kuststräckorna, de vita båtarna, strandpromenaden, museet,centrum med sina promenadstråk och caféer. Varför undrar jag ens? Det står ju svart på vitt i tidningen, gång på gång att Uddevalla är totalt värdelöst. Man borde flytta.

(Naturligtvis borde man inte det! Jag blir bara så förbaskat irriterad!)

7 kommentarer:

Gunnar Klasson sa...

Håller med!

Anonym sa...

Välkommen till vår verklighet!!
När läste du sist något positivt om Landskrona? Här tror folk utombys att vi blir nedslagna & rånade stup i kvarten och att vi inte kan vistas ute efter mörkrets inbrott - då vette katten om jag inte heller blir kallad trög ;)

Fritt ur hjärtat sa...

Gunnar, det gläder mig, blir lite mer eftertryck hos mig då;-)

Ewa, ja kanske det är så, men vi måste protestera!

Anonym sa...

Visst har Trollhättan fått ett akutsjukshus, man har fått högskolan, och man har SAAB och underleverantörer som går på tomgång. Man byggde bostäder för högskolan, bostäder som studenterna inte ville hyra eftersom de var för dyra, man har ett Kronogården som det är jätteproblem med.
Man rev Gransäter (tänk vad man har svängt sina lurviga där) för att bygga bostäder, blev väl hyfsat tjusigt ändå men det sägs att där är det snuskigt dyrt att köpa sig en lägenhet, var väl lägenheter tänkt för pensionärer tror jag men många hade inte råd.
Trollhätteidrotten är väl bandyn som är det stora på vintern, men frågan är om Gripen hänger kvar i högsta serien, FCT i fotboll gick upp i superettan, de har svårt att få nya spelare eftersom de inte har råd.
Och vad ofta jag på jobbet får höra flytta hit, Trollhättan är bra mycket bättre än Uddevalla.
Flytta dit, finns inte på min karta, inte från mitt fina Uddevalla med en stadskärna som börjar att blomstra igen, en fantastisk strandpromenad, ett underbart härligt Gustafsberg, gröna Bodelefält, ett Rimnersvallen med Oddevold på plan, ett Agneberg med Kropps och Fridhem med UHC.
Oops, sorry liiite långt inlägg blev det..
Ps: En sak är bra med Trollhättan, deras månadsmarknad är hästlängder bättre än vår.

Fritt ur hjärtat sa...

Susann, jag menar här att Bohusläningen redan i sin fråeställning dömt ut Uddevalla och undrar varför det gör så?!
Att de som bor Trollhättan gillar staden är väl självklart. Jag gillar Uddevalla för mig är det lika självklart.
Men vad Bohusläningen ville ha sgt med sina artiklar är för mig en gåta?! Att vi ska bli som Trollhättan? Att vi inte ska tro vi är något?
Ja de vete sjutton!!

Anonym sa...

Typiskt Bohusläningen! Men man kan väl inte vänta sig så mycket annat från en tidning som har Reporter(gnäll)jour...


/Anna-Lena

Fritt ur hjärtat sa...

Anna-Lena jag trodde att man kunde förväta sig mer, kanske därför jag blir så förbannad.