fredag 13 mars 2009

Antingen så finns det, eller så finns det inte!!

Åkte och handlade idag Vi ska ha rotsaker i ugn, mest rödbetor som vi knusar fetaost över, jag lovar det är dödsgott. Till det har jag gjort rostbiff och troligen överträffat mig själv;-) jag gjorde rostbiffen i ugn igår. När den var klar lade jag ner den i en kastrull med ett väldigt välsmakande lag som jag fixat ihop. Salt, socker, olika örter och kryddor, lök och citron. Man kan säga att den legat i marinad fast efteråt. Smakprovade nyss och både maken och jag fick något lyckligt i blicken. Så gott!!

Till detta serveras rödvin till vuxen och läsk till barn. Vad vännen P kategoriserar sig som beror lite på om han kör:-) Kranen är full av vatten annars. Sonen som inte tål kolsyra gillar SMAKIS, det är som festis men den finns KRAV. Skulle ha en del frukt och grönt så jag tog ICA. Letade i hyllan men hittade bara små tetra av SMAKIS. Det kom en personal förbi och jag frågade efter flaskorna.

-Det finns inte, svarade han.
-Jo men jag köper ju det på Obs, svarar jag. Kan du inte ta hem det?
- Jo om det finns, svarade han .
Jag började tvivla på IQ nivån så jag sa tålmodigt.
-Jo men jag vet att det finns, jag köper det ganska ofta.
- Ja men det kanske inte finns på ICA, svara han.

Ursäkta en kund, visserligen ingen VIP eller så men ändå. Antingen så finns det eller så finns det inte! ENKELT:-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Ett sån´t sammanträffande - i morgon rostbiff här, och rotsaker i ugn - rödbetor som förrätt faktiskt!(Rödbetscarpaccio - supergott!)
Trevlig helg!
Ulla

Fritt ur hjärtat sa...

Ulla, det var lustigt! Visst är det supergott. Trevlig helg önskar jag dig också, fast vi borde ju varit på fest på kinnekulle;-)

Anonym sa...

Javisst! Du förstår, det hade varit något det! ;) U

Anonym sa...

Rostbiff som är marinerad...mmmm det låter gott!
Smaklig måltid!
Jag smålog medan jag läste om samtalet med killen på ICA - inte lätt alla gånger...

Fritt ur hjärtat sa...

Marskatten, nej svårt läge:-)

Anonym sa...

Marinerad rostbiff = tjälknöl om du steker rostbiffen på låg temp ;)
Prova marinera i rödvin med exv viltkryddor - mumma ;)

ICA-butikerna är väldeliga uppstyrda av vad de kan köpa in av ICA centralt. De kan helt enkelt inte ta in vad de vill, när de vill, utan det måste sanktioneras uppifrån, vilket gör det extremt tufft för småbutikerna att kunna hålla den standard som DE och deras KUNDER vill ha med följd att småbutikerna lägger ner istället eller går över till att bli fristående, vilket oftast innebär ett högre pris för konsumenten.

The cottage by the Cranelake sa...

Ledsen, det är faktiskt inte så enkelt. Bara för att Cop har tagit in den i sitt sortiment betyder inte det att Ica brytt sig. De kan mycket väl nöja sig med den lilla varianten.

Maten låter hur god som helst :-)
Christer.

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa,vad är det för skillnad på köttet om jag väljer låg temp? Nu har jag ca 200 ungefär en timma, jag använder termometer så jag har koll. Gärna lite rosa kött. Rödvinsmarinad låter gott frågan är om Theo äter då, fast han kan ju få något annat. Jag vet allt inköpsreglerna, tyckte bara han svarade så korkat...

Christer, som jag säger till Ewa, jag vet allt inköpssystemet. men håll med om att han kunde svarat på ett vettigare sätt. det var ju därför det blev så dumt. Coop har inte 2 sorter av en ost vi ofta köper, de har valt den ena... Ost på ICA SMAKIS på Coop, absurt..
Maken var verkligen makalöst god och jag var stolt som fått till marinaden på frihand;-)

Anonym sa...

Du har inte alls samma förlust av köttmängd om du steker på låg temp. Idag bereder de flesta krogar sitt kött på lägre temp och längre tid i ugnen just för att spillet blir minimalt.

Anna, Fair and True sa...

Folk brukar ju säga att Ica har så stort urval och Konsum tvärtom men det är alltså inte alltid så!

Fritt ur hjärtat sa...

Ewa, då ska jag testa det!

Anna, Vi handlar mer och mer på Coop!