tisdag 7 april 2009

Alliansen överträffar sig själva!

Jag hade tänkt skriva om mer skillnader. Försäkringskassan närmare bestämt. Det får bli imorgon. Just nu är jag så uppfylld av "stödpaketet till kommunerna". Vilka underbara rubriksättare vi har i Sverige!

"Stödpaket till kommunerna ger tillskott på 17 miljarder" Det låter så förfärligt bra. Jag läser pressmeddelandet och sätter kaffet i halsen.
Ur pressmeddelandet:
"Alliansregeringen har de senaste åren också tillfört kommunsektorn resurser vilket innebär att utgångsläget för att möta nedgången i Sveriges kommuner och landsting är starkare än det annars skulle ha varit. Vi har genom våra reformer gett skolan, sjukvården och äldreomsorgen betydande resurstillskott. Arbetsgivaravgifterna har sänkts både generellt och för unga. Därtill tillfaller värdeökningen av fastighetsavgiften kommunerna vilket även det innebär ett miljardtillskott innevarande år.

På samma sätt som vi med detta markerat vikten av trygghet och kvalitet i välfärden måste politiken på lokal och regional nivå ta sitt ansvar i krisen. Den kommunala självstyrelsen måste gälla i både goda och dåliga tider. Uppgiften nu handlar om att sätta de för medborgarna viktiga verksamheterna som skolan, förskolan, äldreomsorgen och sjukvården främst i kommunernas och landstingens arbete.

Att hantera en ekonomiskt svår situation med att lägga besparingar på välfärden innan andra vägar att prioritera bland utgifterna är uttömda, är inte att använda varje skattekrona på bästa sätt. Det tål att understrykas."
slut citat/


De 17 miljarderna då, de måtte väl hjälpa?! Säkert. Men det handlar inte om 17 miljarder. Det handlar om 0 kronor 2009, alltås ingenting extra till kommuner. Vi ser varslen på skolorna redan. År 2010 ska ett engångsbelopp på 7 miljoner delas ut, det är alltås inte en höjning att räkna med senare utan just en engångssumma. Först därefter sker den generella höjningen av stadsbidraget, då med 5 miljarder. 5 miljarder 2011 och lika mycket 2012.

Ur pressmeddelandet:
"I tider av ekonomisk kris är det viktigt att samlas kring de värderingar som håller samman det svenska samhället. Männi­skors makt över den egna vardagen, arbetslinjen, en strävan att uppnå full sysselsättning samt en välfungerande och skattefinansierad välfärd är alla tydliga delar i vad vi vill ska känneteckna Sverige." slut citat/

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén
dömmer ut kommunpaketet.
Hon säger bland annat
"-2010 kommer att bli ett nattsvart år för skolorna. Det är redan 1300 lärarvarsel lagda och de kommer att verkställas, säger hon.Två tredjedelar av kommunerna skär ned på skolornas verksamhet redan i år, enligt Sirén som påpekar att för skolans del läggs budgeten fast från sommar till sommar." slut citat/


Samtidigt redovisar
konjukturinstitutet hur regeringenförväntas agera. Från konjukturinstitutets senaste rapport:

"Konjunkturinstitutet räknar med att finanspolitiken ges en något expansiv inriktning 2011, efter två år av större stimulans 2009 och 2010. Utan den finanspolitiska stimulansen skulle lågkonjunkturen bli djupare och fler personer skulle riskera att bli långvarigt utslagna från arbetsmarknaden. Den expansiva finanspolitiken försvagar dock de offentliga finanserna. För att säkerställa att de långsiktiga målen för de offentliga finanserna klaras krävs en åtstramande finanspolitik i samband med att ekonomin vänder upp. Finanspolitiken stramas därför åt från och med 2012.

Men också den expansiva inriktningen på den ekonomiska politiken är av avgörande betydelse. Finanspolitiken, som antas vara expansiv 2009 och 2010, fortsätter att vara något expansiv 2011, varefter den stramas åt. Penningpolitiken förut-ses ha en expansiv inriktning till och med 2013.

Den svenska ekonomin befinner sig i en djup lågkonjunktur vid utgången av 2010.3 Arbetslösheten bedöms bli lika hög 2011 som 2010, det vill säga ca 11 procent av arbetskraften. Arbetslösheten ligger då drygt 4 procentenheter över den bedömda jämviktsnivån. Anpassningen mot ett konjunkturellt balanserat läge beräknas ta flera år. Sysselsättning och arbetslöshet åter-hämtar sig långsamt och först 2016 är arbetslösheten tillbaka på en långsiktig jämviktsnivå." slut citat /

Ursäkta en amatör. Men det är väldigt långt ifrån de alliansen knåpat ihop. Alliansen knäpper kommunerna på näsan och säger, klara er själva. Arbetslösheten beräknas att stiga till minst 11 %. Konjunkturinstitutet menar att det krävs 3 miljarder 2009 och 9 miljarder 2010 för att hålla sysselsättningen på 2008 års nivå 2010. Regeringen ger för lite pengar och de kommer försent. Skattesänkningar för 80 miljarder har man å andra sidan bekostat. Jag tror alliansen överträffar sig själva!


4 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej
tack för trevligt sällskap på Forumistmiddagen. Vet ännu inte om jag tänker mig till Gbg Botaniska Trädgård i slutet av maj.
Ser att du är politiskt engagerad.
När skolan, tack vare Göran Persson blev en kommunal angelägenhet och tvingades tappa både kunskap och erfarenheter slutade jag tro på de 'röda' och vad den senaste tiden visat verkar den uppfattningen vara helt rätt, i mina ögon. Tror mer och mer på ett personligt ansvar där var och en måste ge för att få. Just nu är det alldeles för många som bara får och särskilt bland de 'röda', konstigt nog. Hade en större förväntan på dem än på de 'blå'.
Att det skall vara så med tanke på solidaritet och alla dessa fackföreningar.
Nu har jag hävt ur mig... men jag menar allt..lurendrejeri gillar jag inte.
Hoppas du får en riktigt härlig Påsk
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

Som man bäddar får man ligga - säger man.
Tyvärr är det Alliansen som bäddar och fotfolket får ligga sedan.

Det blir en katastrof ekonimiskt och för arbetslösa och sjukskrivna.

Den här spiralen nedåt går inte att stoppa längre.

Folk brukar inte läsa texten i tidningen så noga som du och därför kommer även dessa människor att vakna "för sent".

Ha en bra dag, trots allt elände.

Fritt ur hjärtat sa...

Birgitta, Tack själv, jag har sällan haft så trevlig och aldrig varit så blöt;-) Hoppas du får in botanträffen i planeringen. det är så otroligt roligt att träffa likasinnade. Kenneth K är kunnig som guide och näsduksträdet brukar praktfullt blomma. Oj vad jag längtar!
Jo jag är politiskt aktiv. Skulle inte kunna rösta blått för att någon eller några bär sig dumt åt i röda laget. Jag är ideologiskt till vänster då finns bara vänster, eller mer vänster;-) Jag som gick i skola på 70 och 80-talet minns bara en icke fungerande institution så jag har ingen aning om vad person gjorde eller inte. Däremot vet jag att jag ogillar skolpolitiken idag. Utbildningen är undermålig, skolornas möjligheter att ta hand om varje elev obefintliga. Lokaler uttjänta och personalen för få. Jag har valt att engagera mig i den frågan istället för att byta sida om man säger så. Lyssnade och deltog i ett möte med Ibrahim Baylan om skolfrågor för inte så längesedan. Hade också mycket åsikter i rådslaget. SÅ jag försöker påverka.

Fritt ur hjärtat sa...

kristallina, nej det är verkligen så att olk inte läser. Jag blir så förvirrad. Hör eller läser man den rubriken verkar det rätt bra. verkligheten är annorlunda. SPiralen nedåt går nog inte att stoppa, och nu rök sista chansen för att landa mjukt när man når botten. Jag är inte bekymrad, jag är livrädd!